dinsdag 31 augustus 2021

buxus-mot en kippenpret

Vorig jaar zat het er al een beetje in maar dit jaar, hemelschreiend gewoon, de buxus-mot! In onze tuin worden de meeste vormen bepaald door buxus, mooi als groen element in de zomer én in de winter. Kleine heggetjes en een aantal buxus bollen, het was heel mooi. Dit jaar is er niets meer van over. De heggetjes in de voortuin en een grote bol bij een terrasje hebben het opgegeveny en ik ook, die buxus moest eruit.

De man van een collega is hovenier en wilde ons met plezier helpen om de voortuin om te toveren in een bloemenparadijs :) 

Afgelopen zaterdag kwam hij en samen met grandpa haalde hij de buxus , een paar grote struiken en alle wilde overwoekerende planten eruit, pure kaalslag. Een taxus, een fluweelboom, een catalpa en een kleinbladige laurier bleven staan. Gisteren reed ik compost uit en vandaag maak ik dat af. 

De man-van-collega is gisteren bij de kweker geweest en vanavond komt hij het plan laten zien, ik ben heel benieuwd!






Wat de kippen betreft. Ik moet er echt aan denken de kipjes bijtijds op te hokken, anders zoeken ze zelf een plekje voor de nacht, dat verschilt van dag tot dag, op een muurtje, bovenop hun hokje, op een alluminiumbuis óf zoals zondagavond !




Geen idee hoe ze daar op én af is gekomen want de volgende morgen liep ze gewoon voor het kippenhok :) Ik vind ze zo lollig, onze kippies.

Liefs grandma.



4 opmerkingen:

  1. Benieuwd hoe jullie nieuwe tuin gaat worden! Kippen kunnen natuurlijk wel fladderen, en zo komen ze behoorlijk hoog hoor. Wij hadden vroeger een haan die wel 6 meter hoog kwam met z'n gefladder.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat ga je doen als vervanging van de buxusheg?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Die buxus mot houdt de gemoederen goed bezig. Ik heb in de voortuin een mooie afscheiding om mijn tuin van buxus. In het voorjaar heb ik handmatig mega veel rupsen er uit geplukt. Daarna kwam de heg weer mooi aan. Maar wat schetst mijn verbazing?! Die beestjes doen gewoon in de late zomer een tweede ronde! O zo zonde, nu is mijn heg weer bruin :-(
    Ik zet nog een jaar door, volgend jaar gewoon nieuwe kansen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Onze kippen verschansen zich 's nachts in de kersenboom en gaan 's ochtends vroeg op stap in de tuin van de buren... Daar moeten we ook wat aan doen.

    BeantwoordenVerwijderen