zondag 29 augustus 2021

voorraad en sparen...

Bovenstaande woorden hebben betrekking op "later" . Iedereen die me al een poosje volgt weet dat ik in augustus en sepember de hamsterkriebels krijg, de kelder en de diepvries moeten vol. Mijn streven is om 3 maanden te kunnen leven van de voorraad. In de zomermaanden wordt er geoogst en ingemaakt, gedroogd en diepgevroren....normaal gesproken dan...dit jaar liep alles anders, niet in de laatste plaats door de slakken, ( ondanks de blauwe ecostyle korrels hebben we echt nog heel veel slakken )

Zo hebben we geen bietjes, geen  kolen en wortels, weinig aardappelen en uien , het zij zo. Ik probeer nu op andere manieren groentes in te slaan, zo kocht ik laatst bietjes bij een stalletje aan de weg, bio-winterwortels bij de supermarkt  en koop wat vaker een mooie aanbiedeing bij onze favoriete groenteboer.


Bonen hebben we echter genoeg, gewone sprecieboontjes en snijbonen, daar eten we heerlijk van én er zitten al heel wat zakjes in de vriezer. Eergisteren zette ik de weckketels aan voor het wecken van de spreciebonen, daar wordt ik zo blij van!





We hebben lekker veel potjes jam op de plank en ook houd ik een aantal potten honing voor eigen gebruik. Volgende maand begint de  appeloogst en een maand later de stoofpeertjes. t Zal goedkomen, eind oktober geef ik weer een keldertour :)


Wat het sparen voor eerder-stoppen-met-werken, betreft, deze maand tikte ik de 10.000 euro aan!! Pfieuwww met elke 10.000 euro kan ik een jaar eerder stoppen met werken. Mijn streven is om over 4 jaar te stoppen, dat wordt flink sparen!


wwwplaatje


liefs grandma.




6 opmerkingen:

  1. De slakken bij de boerenkool waren erg ongevoelig voor de Nederlandse slaakkenkorrels, maar een restje Franse werkte wel erg goed

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat is een lekker bedrag!
    Lekker dat het zo goed gaat.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik haal een zak voederwortels bij de dierenzaak jn de buurt. Grote zak 1,45 euro en dan deel ik met diverse mensen. T kan mij niet schelen of ze krom zijn of er een pintje af is gebroken. Van die zak deel ik en door het delen denkt de ander als die wat over heeft weer aan mij en zo hebben we allemaal een winwin situatie.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Je weet,waarvoor je spaart en dat stimuleert

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi, mooi vooruitzicht om voor te sparen! Ik ga nog anderhalf jaar en stop dan op m'n 62e. Lang genoeg gewerkt dan in verpleeghuis gr roos

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Heerlijk.
    Ik vries bonen in. Ik hoef ze zelfs niet te blancheren. Maar die bonen in een pot zien er goed uit.
    De opbrengst paprika was niet groot dit jaar. Ik koop ze in september, snij ze en bewaar ze in de vriezer. Vitamine C bommen.

    BeantwoordenVerwijderen