donderdag 20 oktober 2022

Peren verwerken.

Deze week verliep iets anders dan ik had voorzien. Ik had een aantal afspraken staan, elke dag wel wat, ziekenhuis, tandarts, maar ook gezellige bezoekjes, thee drinken bij vriendinnen bijvoorbeeld. Dinsdag was ik bij moeder-en-dochtervriendinnen ( heel bijzonder ze zijn allebei zeer gezellig  en dus ook moeder en dochter) Er waren heerlijke scones bij de thee, ik heb daar zoveel van gegeten dat ik 's avonds geen warm eten meer hoefde :) 

Het weekmeu heb ik dus wat aangepast. We aten ook nog een keer worteltjes uit de tuin, de allerlaatste. Het witloftaartje houden we nog te goed, net als de pasta met rode saus. Maakt allemaal niet uit, zo'n weekmenu is een richtlijn nietwaar.


Afgelopen dagen was ik ook druk met het verwerken van de peren. Ik kwam er achter dat er een groot aantal handperen tussen zaten. De mooiste legde ik apart en de rest worden ook ingemaakt. Ik maakte een  lading stoofperen op de normale manier in, peren schillen en in kwarten snijden ( klokhuisje eruit, jawel ) opzetten met water, suiker en kaneel, een scheutjes rode wijn is lekker. Toen de peertjes klaar waren heb ik ze in schone potten gedaan, de gevulde en goed afgesloten potten deed ik in een grote pan met water, nog even een half uurtje laten pruttelen en klaar. 

Vandaag probeerde ik een nieuw recept:

Peren op rode wijn hier vind je het volledige recept. Oh het rook zo heerlijk in de keuken, naar winter en kerst en gezellig en warm en glúhwijn en alles.





Er gingen in totaal al 11 potten / potjes de kelder in. Ik maak graag een aantal kleine potjes, grandpa en ik hebben daar net genoeg aan voor bij de maaltijd of als dessert.

Er bleef een halve liter wijnsiroop over van de laatste batch. Ik verwarmde dat, zeefde het en deed het  in een beugelflesje, nog even een half uurtje in een heet waterbad. Het is een heerlijk drankje voor als we eens kleumig koud zijn, even verwarmen en lekker opdrinken.


prachtig kleurtje en het smaakt heerlijk




Morgen moet ik de rest verwerken, we krijgen een logeetje dit weekend en dan wil ik in elk geval de stoofpeertjes verwerkt hebben. Ik vond ook nog een recept van perenchutney pompompom, grote heerlijkheid! ik wil het allemaal maken!! 


Liefs grandma.


2 opmerkingen:

  1. Het heeft inderdaad een prachtige dieprode kleur zeg!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik maak altijd een grote pan stoofperen met rode port. Ik maak een voorraad voor de hele winter en vries ze in, per twee in een zakje met wat van het kookvocht. Lekker bij spruitjes en stoofvlees, maar ook lekker met wat vla of vanille-ijs!

    BeantwoordenVerwijderen