dinsdag 14 februari 2023

Geheime wapens in de keuken

Eén van de dingen die ik echt gebruik met de zuinigheid zijn de geheime wapens in mijn keuken. En nee, ik bedoel niet de scherpe messen, hakbijltjes of een ijspriem, dat kàn natuurlijk wel...als ik mijn donkere fantasie even loslaat op alle mogelijkheden ...denk je eens in wat je met een blender of staafmixer.... neeeee nee snel dit pad verlaten!!!

Waar ik het eigenlijk over wil hebben zijn de keukenkruiden en sausjes enzo. Een witte kool smaakt bijvoorbeeld heel anders met kerrie madras en kokosmelk dan witte kool met peper en zout naast je aardappelen. Met kruiden gaat er een wereld voor je open. In de wintermaanden eten we toch veelal dezelfde groenten, bonen uit de weck, rode bietjes uit de weck, rode/witte kool, winterwortels enz.  Door met kruiden te varieren kun je met dezelfde ingrediénten toch iets heel anders op tafel zetten, zonder het idee te hebben dat je elke dag hetzelfde eet. Zo koop ik weleens een witte kool, met ons tweetjes kunnen we daar 3 keer van eten. 

De eerste dag eten we bijvoorbeeld stamppot witte kool met gehakt , kruiden: zout, peper en kruidnagel.

De tweede dag maken we een ovenschotel, aardappelen, geraspte witte kool, geraspte wortel, gehakt, kruiden: zout, rode pepertje, veel kerrie, ketjap en chinese kruiden.

De derde dag gaat er wat witte kool door de nasi of roerbakgroenten met prei en paprika, kruiden nasi-blokje, sambal en zoete ketjap.


In mijn keuken heb ik een rek vol kruidenpotjes, heel handig. Ik houd precies bij welke bijna op zijn en zet deze op mijn boodschappen lijstje. Zo grijp ik nooit mis. 

Naast de basic kruiden zoals, peper, paprika, kerrie, kruidnagel, kaneel, kurkuma, nootmuskaat enz heb ik ook rookzout,  kala manak, garam masala en andere combi kruiden in  huis. 

Ketjap, chilisaus, mayonaise, ketchup, mosterd, azijn, balsamico, gembersiroop, altijd vooradig. Vergeet de bouillonblokje niet (die wil ik trouwens ook weleens zelf maken)





keurig opgeruimd kruidenrek, toen ooit.



nu, heden ten dage, tijd voor reorganisatie, maar niet vandaag:)

Ik koop de kruiden het liefst los. Op de markt staat altijd een kruidenkraam. Soms haal ik een potje bij de supermarkt ( zoals je ziet ) . De Aldi heeft af en toe biologische kruiden in de aanbieding, in van die metalen busjes ook leuk. Afijn, de keuken moet opnieuw geverfd worden, tegen die tijd zal ik de kruiden eens goed uitzoeken.

Zo, nu ga ik even stamppot wortels maken, met een vega worstje en zilveruitjes.

liefs grandma.









10 opmerkingen:

  1. Vooral de ovenschotel lijkt me heerlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb altijd periodes dat ik een kruid veel gebruik en er dan een tijdje helemaal geen trek meer in heb. Zo hebben we regelmatig spitskool op Hongaarse wijze gegeten is met flinke scheut azijn en karweizaad. Nu heb ik daar helemaal geen trek meer in

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik begin gewoon te overwegen om toch ook eens te investeren in kruiden door deze post.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Gebruik je ook Nigellazaad? Goed voor de bloeddruk en laag cholestrol

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ken het niet maar zal het gelijk even opzoeken. Bedankt voor de tip!

      Verwijderen
  5. ik koop mijn kruiden tegenwoordig in een turkse winkel of toko dat scheelt enorm in prijs met de kruiden uit de supermarkt

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ook weer een goeie! In het verleden kocht ik daar de kurkuma en laurierblaadjes .

      Verwijderen