donderdag 2 februari 2023

Nachtdienstdementie, To Good To Go en zieke kippen

Ik had een aantal nachtjes gewerkt, gisterochtend kwam ik uit de nachtdienst. The day after is altijd lastig, ik probeer die dag een paar uurtjes te slapen en zet de wekker op 12.00 uur. De rest van de dag heb ik dan een jetlag gevoel en ben echt heel warrig door slaapgebrek. We hebben er zelfs een naam voor, nachtdienstdementie :). De periode dat ik werk leef ik in een bubbel, ik ben er niet, mij niet bellen en ik moet zeker niets afspreken of belangrijke beslissingen nemen. Ik kwam daar weer achter toen ik in de TGTG-app een broodbox zag staan, Yes!! Die broodboxen daar zit ik al wat langer op te azen....met mijn nachtdienst hoofd reserveerde ik de box en betaalde deze. Toen pas zag ik dat de box niet in het volgende dorp te krijgen was maar twee dorpen verderop, daar ging het voordeel. Afijn, ik wilde het ook niet annuleren en zo gingen we gisteravond op pad voor brood. Er zaten 3 hele broden, 3 halve broden, een oudewijven koek en een grote zak gesneden stokbrood in het pakket. Ik had stiekem gehoopt op een taartje of deftige koeken hihi die zouden we dan opeten om te vieren dat de sobere maand voorbij is.

Vanmorgen ging ik naar Lidl voor wat boodschappen en toen heb ik daar maar wat lekkers gehaald.


voor bij de thee

en natuurlijk kocht ik ook....

:)


Het is zo fijn om gewoon te kopen wat je wil...

zo rijk.....



Tja en dan hebben we nog de zieke kippen. Vorige week vrijdag zat er een kipje treurig in het hok, bolle rug, lusteloos. Zaterdagochtend waren het er al twee, na advies van een kippen-man heb ik beide kippen binnen gezet.



Zondagochtend waren de andere twee kippen ook ziek...bah. Afgezien van de bolle rug, niet eten of drinken was er niets aan ze te zien, ze hadden mooie rode kammen, niets geks aan de poten, glanzende veren, ze niesten en snotterden niet, ze waren wel een beetje aan de dunne..
Gisteren knapten de kipjes die buiten waren gebleven zienderogen op en vanmorgen scharrelden ze weer in de ren. Eén van de kipjes op de foto hierboven heb ik vanmiddag ook weer in de ren gezet, ze eten en drinken alsof er niets gebeurd is, heel bizar. Ik hoop dat de laatste kip een dezer dagen ook opknapt. 

Volgens de kippen-man komt het in dit jaargetijde wel vaker voor, waarschijnlijk een bacterie. Naar het schijnt komen er 's nacht muizen in het hok (ondanks het fijne gaas). Ze doen zich tegoed aan het voer in de voedersilo en aangezien muizen veel plassen kan het voer verontreinigd worden.  We halen nu, tegen de avond, het voer en water weg en zetten dat er in de ochtend weer neer.

Voorlopig geen eitjes denk ik, de kipjes zijn sterk vermagerd.


liefs grandma.



 



4 opmerkingen:

  1. Ik had altijd het gevoel dat ik watten in mijn hoofd had. Ook ik maakte nooit afspraken of iets dergelijks als ik nachtdienst had. Ik sliep alleen maar.consumindersingle.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een mooie taartjes kocht je bij de Lidl! Ik wist helemaal niet dat ze die hadden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die kleine taartjes komen uit het vriesvak, ze zijn ook nog eens vegan

      Verwijderen
  3. Toevallig zag ik vandaag een filmpje op instagram waar ze chilivlokken door t voer deden. Het schijnt dat kippen geen scherp kunnen proeven en andere dieren wel waardoor t ongedierte t laat om uit de voerbak te eten…Geldover

    BeantwoordenVerwijderen