zondag 12 maart 2023

hand op de knip

Eind februari kreeg grandpa voor de aller allerlaatste keer salaris, alle vakantie-en plusuren, die hij nog had zijn nu echt allemaal uitbetaald, het is definitief. Grandpa heeft nu alleen nog inkomsten van zijn eigen bedrijfje. Hij heeft in de voorgaande jaren flink gespaard om eerder te kunnen stoppen met werken, in principe kunnen we de komende twee jaar daarvan afsnoepen zodat het maandinkomen op hetzelfde niveau blijft. We willen echter nog een paar reizen maken dus hoe minder geld we opnemen hoe langer de reis kan worden.

In februari hebben we het ervan genomen, we hadden verjaardagen en andere gezellige zaken, we keken niet naar de uitgaves, eerlijk gezegd na de zuinige januari maand was het ook heerlijk om even niet op de centen te moeten letten, we geven sowieso weinig geld uit aan boodschappen maar je snapt wat ik bedoel.  

Vanaf april leven we weer op een budget van € 350 per maand, dit bedrag is inclusief verzorgingsproducten en dierenvoer. We moeten maar eens kijken hoe ver we daarmee komen.


Een tijdje terug kocht ik een budgetplanner, een handig mapje met plastic insteek envellopjes. Aan het begin van de maand pin ik dan geld en verdeel dit over de week-envellopjes. Natuurlijk hoef ik me niet aan het weekbudget te houden, mooie aanbiedingen ed koop ik gewoon, maar het geeft een algemeen overzicht van de uitgaves per maand. 




Naast het netjes budgetteren pak ik ook de weekmenu's weer op, de diepvries is nog lang niet leeg en er staan nog heel wat potten op de plank. Meestal koop ik twee soorten verse groenten per week, de rest komt van de voorraad, daarnaast heb ik vaak tomaten, avocado en komkommers in huis.

het weekmenu van aankomende week ziet er als volgt uit.

Vandaag zondag

volkorenpasta met romige prei/courgette/pesto en geraspte kaas

maandag

aardappelen, witlofsalade en een groenteburger

dinsdag

stamppot snijbonen met kruimgehakt

woensdag

witte bonen tomatensoep met een pistolet gezond

donderdag

rijst, roerbakgroente en ei

vrijdag boodschappendag.


De groentetuin is op de palmkool na leeg. De laatste boerenkool heb ik vorige week uit de tuin gehaald, we aten daar een keer van en er gingen 3 zakjes boerenkool in de vriezer. De palmkool verwerk ik meestal in een smoothie of in een omelet. Aankomende week maak ik de kas schoon en gaan de peulen en kapucijners de grond in, zo fijn.

liefs grandma.







Geen opmerkingen:

Een reactie posten