donderdag 29 februari 2024

Cake wecken

Een cake wecken, dat stond al heel lang op mijn ooit-wil-ik-dat-eens-doen lijstje. Aangezien we veel uit de voorraad eten, hebben we veel lege weckpotten staan, goed om te gebruiken voor dit projectje. Ik volgde de methode van weck online. Het ziet er heel eenvoudig uit en warempel dat is het ook! Ik deed de appel in kleine stukjes door het deeg, volgens mij maakt dat niet uit. Oh en ik gebruikte gewoon een cake mix van koopmans die ik nog had liggen.

De volgende keer kan er iets minder deeg in de potten, het rees boven het potje uit, dat is natuurlijk geen ramp, zo een dakje is heerlijk bij de thee of koffie :)

Ik gebruikte twee halve liter potten en een iets kleiner pot.





Ik ben heel benieuwd hoe de cake uit een weckpot smaakt, over een paar weken maakt ik er eentje open en dan laat ik het jullie weten hoor.

Als dit nu een succes blijkt te zijn dan maak ik een voorraad van zes potten! 


liefs grandma.



10 opmerkingen:

  1. Ziet er smakelijk uit. Ik ben benieuwd naar het resultaat tot
    Anneke

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat is leuk! Ik ben heel benieuwd naar het eindresultaat!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hier had ik nooit van gehoord. Weer iets geleerd

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Je gaat dus eerst een cake bakken in de oven en die stop je dan in een weckpot? Als ik de receptbeschrijving zo lees, is het dat? Zie dat het ook met muffins etc, kan maar ik snap de meerwaarde boven invriezen niet zo. Groet, Ine

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je bakt de cake in de potjes zonder deksel. Als de cake klaar is , snijd je dat wat er bovenuit steekt eraf, dan het dekseltje met ring en klem erop, vervolgens 30 minuten op 100 graden wecken.
      Het lijkt me heel handig dit in een pot te hebben. Gewoon bij onverwachts bezoek pakken en snijden. Bovendien kost dit bij het bewaren geen stroom in tegenstelling tot het invriezen. Ik speel ook graag op safe met de voorraad, een deel in de vriezer en een deel op de plank...mocht de stroom eens voor langere tijd uitvallen..dan is niet alles verloren : )

      Verwijderen
  5. Ik ben ook benieuwd hoe het smaakt. En hoe krijg je de cake goed uit de weckpot?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Vantevoren vet je de pot in. K gebruik ook conische potten die zijn aan de bovenkant iets breder.

      Verwijderen