zaterdag 2 maart 2024

De moestuin.

Het gaat weer gebeuren, op naar een nieuw moestuin seizoen!

Vorige week had ik de laatste prei uit de tuin gehaald, deze schoongemaakt, fijngesneden en in de vriezer gedaan. Het bed waar ze uit kwamen had ik van onkruid ontdaan en klaar gemaakt voor het nieuwe zaai-en pootgoed. Afgelopen week maakte ik zo nog een aantal andere bedden klaar. 

Bij van der Wal had ik nieuwe aardbeienplantjes gekocht. Ik had/heb rijke vruchtdragende planten, helaas zijn deze niet doordragend, ik had hier twee bedden vol van. Ik vroeg grandpa of hij één bed wilde leegmaken, een aantal stekken bewaar ik voor de kleinzonen uit Ermelo, de rest ligt achter in het bosje. De nieuwe planten zijn van het ras Ostara, zo hebben we nu één grote oogst en een doordragende oogst....hoop ik want je weet nooit hoe een seizoen verloopt hè. 

Onze kippen zitten al een poosje opgehokt, ze pikken alle jonge planten in de bloembedden kapot, voor deze keer mochten ze mee naar de moestuin, even de poten strekken en pieren pikken. Grandpa nam één kip en ik nam er twee onder de arm ( nummer vier is broeds en wilde niet mee) en zo had ik extra hulp  in de moestuin :) We waren de hele middag bezig.





We zijn lekker opgeschoten.


Vandaag deed ik nog een aantal bedden, nog drie te gaan. Grandpa deed vandaag iets in het huishouden zodat ik lekker in de aarde kon kon wroeten, lief hè.

Vanmiddag keek ik ook even in de bijenkasten. In één kast zag ik broed, de bijtjes van de andere kast vonden het helemaal niet leuk dat ik de kast openmaakte deze heb ik dus maar met rust gelaten. Ik zag wel dat ze allemaal stuifmeelklompje meebrachten en dat is wel een teken dat er broed aanwezig is. In deze tijd van het jaar halen ze stuifmeel uit o.a. krokussen, narcissen, amandelwilg en gewone wilg. Bijzonder toch weer, die bijen.

Tijdens het tuinieren vond ik brandnetels, hops eruit met jullie en mee naar de keuken, even afspoelen en dan in een bakje, overgieten met kokend water ( tegen de prikkerij ) , fijn snijden en meebakken met wat champignons, lenteui en een paar eitjes.


lekker op zelfgebakken brood


We lunchten buiten, op de veranda van het pipowagentje en deden alsof het al zomer was .


liefs grandma.





4 opmerkingen:

  1. Heerlijk zo'n lentegevoel bij die activiteiten

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De tuin is nog vezels te nat. Vorig jaar koninkrijk op 2 maart al aan de gang. Als het 15 maart is hoop ik dat de tuin droog genoeg is. Ik heb 11 eerste zaaisels in wording staan.
    Kreeg nog tomatenplanten aangeboden. Ik vind het te vroeg en ik ga tomaten pas op 15 maart zaaien. Ik koop ook nog geënte tomaten en komkommerplanten. Ik twijfel nog over meloenen. Ik betaalde 310 euro huur voor 200m2 grond en de huur van een 15m2 kas . Randstad. Mag wat kosten. Ik heb er veel plezier van en ben zelfvoorzienend op groente gebied. En deels fruit.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Vezels, moet zijn veels. Nog veels te nat.

      Verwijderen
    2. Maar een tuin van 200 m2 en 15 m2 kas, dan valt de prijs best mee vind ik en wat goed dat je helemaal zelfvoorziend bent wat groente betreft!
      Ik krijg ook nog wel eens tomatenplanten maar koop ook geënte tomaten en komkommersplanten. Fijn he, deze tijd!

      Verwijderen