maandag 18 maart 2024

Bomen kappen en een koolrabi recept

In ons kleine bosje stonden drie bomen die omgehakt moesten worden. Niet alleen voor haardhout maar ook om wat meer licht en ruimte in het bosje te creĆ«ren, voor dit jaar dan, want de ervaring leert dat het bladerendak volgend jaar weer helemaal dichtgegroeid is. De betreffende bomen stonden  tussen de andere bomen dat maakte het een beetje lastig want ze moesten precies zo vallen en niet anders. 


Grandpa had hulp van de bomenman, deze had touwen bevestigd, aan de goede kant inkepingen gemaakt en met een paar man trokken ze de bomen in de juiste richting....een boom valt zoals ie valt, jup, precies daar waar we ze niet wilden hebben, een kroon op de heg van de buren ( gelukkig viel de schade mee, niks meer van te zien) , niet op het pad maar ernaast ;) maar het is weer gelukt hoor. 





In anderhalf uur was het bekeken, grandpa en ik waren de rest van de middag bezig met het opruimen van takken en rommel, rest ons nog het zagen, kloven, en stapelen. Altijd genoeg te doen.


Gisteren aten we gegratinerde koolrabi/aardappelen schotel.

Ik sneed een koolrabi en drie grote aardappelen in stukjes en deed deze in een ovenschaaltje. Toen maakte ik van sojaroom, peper, zout, tijm en twee knoflookteentje ( geperst) een sausje en deed deze door de aardappelen en koolrabi, tot slot wat geraspte kaas erover ( eventueeel nog wat pannermeel ) .Een half uurtje ( tot de aardappelen gaar zijn ) in de oven op 180 graden.



Vandaag heb ik alleen het noodzakelijke in het huishouden gedaan, ik had mezelf verloren in een spannend boek, heerlijk!

liefs grandma.




3 opmerkingen:

  1. Ik ken het van vroeger. Mijn man was goed in bomen toppen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bomen kappen om andere bomen licht en lucht te geven is net zoals hakhoutbeheer een zeer belangrijk onderdeel van goed bosbeheer. Bij hakhoutbeheer worden bepaalde struiken kort bij de grond afgezaagd. Hierdoor krijgen bloemen en kruiden de kans om te groeien en te bloeien. Bij Natuurmonumenten worden, daar waar mogelijk, takkenrillen gemaakt.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Fijn dat het toch gelukt is met die boom. Best spannend. Koolrabi heb ik ooit ook gemaakt en ik vond het lekker!

    BeantwoordenVerwijderen