donderdag 15 augustus 2024

vakantie, oogsten en de bijen

Yesssss, ik heb echt vakantie! Het vakantie gevoel moet nog even komen maar alleen al het idee dat ik pas 9 september weer hoef te werken, aaaah grote  heerlijkheid.

Ik ben lekker druk in de tuin, zo plukte ik voor de laatste keer een grote hoeveelheid blauwe bessen. Ik had een vergiet vol, een deel daarvan ging in de vriezer en de rest eten we lekker op, er zitten nog een paar bessen aan die zijn voor de vogels en wellicht blijft er nog wat over voor ons. We oogsten nog steeds aardbeien, ik ben heel blij met de "doorgroeiers" tot in de herfst heb je dan nog verse aardbeitjes, niet veel maar genoeg voor op een beschuitje of door de yoghurt. De andijvie is ook klaar, gisteren haalde ik een flinke krop uit de tuin, een portie ging door de stamppot rauwe andijvie, een portie andijvie ging in de vriezer en een handjevol rauwe andijvie door de smoothie vanochtend. Ik heb maar 5 kroppen andijvie, de  rest is allemaal opgegeten door de slakken, zo jammer.


lekker met wat rabarbermoes

Bonen, snijbonen, een incidentele wortel, courgette, brocolli, tomaten allemaal lekkers van eigen erf.


op de gember en paprika na, allemaal van eigen erf

met wat rijst, lekker!

Vandaag zette ik dan de nieuwe bijen over in een grote kast, ze gingen van 6 ramen naar 9 ramen, in een kast passen 11 ramen. Ik gebruik dichte ramen, de zgn sluitblokken om de ruimte te beperken, zo kunnen ze de kast in de winter beter warm houden. De kleine volkjes gaf ik bijvoeding, het ene volkje kreeg een pak suikerdeeg en de ander suiker siroop, zo gaan ze met voldoende voeding de winter in. 


De andere kasten kijk ik volgende week wel na, ze waren allemaal super druk en stressig vandaag. Ik ben zo benieuwd of ze de winter overleven.....


Morgen heb ik een moeder/dochterdag met jongste dochter, helemaal leuk!


liefs grandma.

4 opmerkingen:

  1. Je eigen "drukte"voelt veel vrijer dan werkdruk

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik kan me voorstellen dat het een heerlijk gevoel van vrijheid geeft dat je pas in september weer aan de slag moet op je werk. Wat een mooie oogst heb je!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heerlijk vakantie, 'k wens je een mooie tijd!

    BeantwoordenVerwijderen