dinsdag 13 augustus 2024

Van nieuwe bijen en een kabelbaantje

Afgelopen vrijdag konden vriendin en ik onze nieuwe bijenvolkjes halen, een lieve mede-imker had drie volkjes voor ons. Begin juni hadden we drie 6-raams kastjes naar hem toegebracht. De man had hier prachtige volkjes in "opgekweekt ". 

Aangezien we moesten wachten tot de bijen in de kast zaten, ze vliegen tot na zonsondergang, haalden we ze in de avond op. Deze imker woont vrij achteraf, aan een bosrand. Groen bruggetje over het kanaal aan je rechterkant dan linksaf over een wit bruggetje  het verharde zandpad op. We komen hier regelmatig maar nu viel me pas op dat het groene bruggetje een pontje! ( ahum )  was en aangezien we aan de vroege kant waren konden we dat pontje ook wel eens uitproberen. Bleek dat het pontje eigenlijk een kabelbaantje was met één schuitje. Helemaal leuk en lollig om daarmee naar de overkant te gaan. We wurmden ons in het schuitje en draaien aan het wiel en zo schommelden we naar de overkant, hilarisch, we werden er helemaal giebelig van. Natuurlijk maakten we foto's, kijk dan hoe leuk.






zeer geslaagde selfie 😂

Na ons avontuur reden we dan eindelijk het erf op om de bijen te halen. Drie kastjes in een Fiat Panda en op naar huis. In het donker zetten we de kastjes op hun plek en deden de vliegopeningen  open. Vriendin nam één volkje, ze woont in de nieuwbouw en de bijenkast staat bij haar in de tuin. De andere twee staan hier in het bosje. 




Aanstaande donderdag zet ik ze over in een grote kast. De bijen zijn met dit warme weer bijzonder pittig, deze dagen laat ik ze lekker met rust.

Wat is het warm hè. Om de slaapkamer en mezelf koel te houden heb ik een waaier ( gericht op mijn lijf maar niet op mijn hoofd ) en ik neem een Koude Kruik mee naar bed, gewoon een kruik of frisdrankfles vullen met ijskoud water en voila een fris bedje.


Nog één nachtje werken en dan heb ik vakantie! 


liefs grandma.


3 opmerkingen: