zaterdag 3 augustus 2024

even bijkletsen en nederlandse kippen!

Hellep, deze weken gaan zo snel, doet me een beetje denken aan de strips van Michel Vaillant, we lazen daar weleens wat strikboeken van en de enige tekst op een bladzijde was regelmatig VROAMMMMM VROOOOOM, dat. Zo voel ik me ook een beetje, ietwat opgejaagd, GAAAAAN GAAAAAAN !



Na de vorige blog moest ik alweer aan het werk, vier nachten. Op maandag kwam ik uit de nachtdienst.

Kleindochter Nora had al eens aangegeven dat ze ook graag honing wilde slingeren. Op zondag deed ik een de bijenuitlaat onder de honingkamer zodat we op maandag de kamer zonder al teveel gedoe van de bijenkast konden  halen. Grandpa haalde Nora maandagochtend op uit Zwolle (ikea :) , ze gingen eerst samen naar de kapper, daarna maakten ze me om 12.00 uur wakker. Na de lunch togen we aan het werk de honingslinger werd schoongemaakt, de keuken moest ook een lap, hygienisch werken lieve mensen.

De ramen werden ontzegeld en toen was het slingeren geblazen.







lekker hoor
We hadden 8 kilo honing!

Vraagt het wichie me, even tussen neus en lippen door, " Hé oma, wat voor kippen hebben jullie eigenlijk, nederlandse of engelse?"  "Ik denk gewoon nederlandse ", " Gelukkig maar anders hoorde je de hele dag....... f*ck,  f*ck,  f******ck " 😂😂😂😂😂.

Op dinsdag had grandpa een klus in Almere. Nora en ik lieten 's ochtends de hond uit en plukten ondertussen bramen. Daarna gingen we naar schoondochter op het dorp, konden de nichtjes even spelen, we namen Madelyn mee naar een strandje in de buurt, de Kibbelkoele, en zouden aansluitend naar Zwolle rijden. Helaas werd Madelynn ziek en na een uurtje zwemmen brachten we haar eerst terug naar huis. 

In Zwolle troffen we dochter en kleinzoon, jawel bij Ikea, en warempel daar troffen we grandpa en zoon van dorp ook aan allemaal mooi om 16.45 in Zwolle. We aten samen een ijsje. Dochter en kinders reden naar huis en grandpa en ik aten nog een en ander in het restaurant. Zoon was in mijn auto al naar huis gereden.

Woensdag pakten we de caravan weer in en reden naar Appelscha om daar even proef te draaien op een grote RCN camping. Volgende week gaan we daar met vijf! kleinkinderen en één van de dochters kamperen. Gisteren we kwamen thuis en kon ik gelijk in de snij/bonen. Er staan nu 3 weckpotten met paarse spercieboontjes op de plank en 3 zakken in de vriezer. De grootste snijbonen haalde ik door het molentje, goed voor 2 porties, hops ook in de vriezer.



Vandaag oogstte ik twee stronkjes broccoli, wat tomaten en aardbeien. De blauwe bessen doen het ook goed dit jaar, elke dag een schaaltje. 


zo mooi ende lekker



Maandag gaan we dan weer met het Kipje op stap. Nicole, je vroeg of ik de caravan fijner vond dan de camper en waarom. Ik ga toch voor de caravan! Je kan gewoon je auto pakken als je in de omgeving iets wilt bekijken of een boodschap wilt doen. Met de camper waren we dan afhankelijk van de fiets of we moesten het hele spul oppakken en gaan. Voor onze hond is dit ook prettiger, ze loopt nog maar kleine eindjes, een rondje door een leuk stadje kan ze wel volhouden maar een lange wandeling of een run naast de fiets gaat niet  meer. We konden haar prima voor een uurtje of wat in de camper laten maar alleen als het niet te warm was, nu gaat ze gezellig mee. 

Nog een nadeel van de camper, de wegenbelasting, de jaarlijkse keuring, het onderhoud en hij was best groot. Het kipje is klein en licht ( ik mag er zelfs mee rijden met mijn b rijbewijs ) geen wegenbelasting, af en toe voor de keuring, veel bergruimte ! en hij neemt weinig ruimte in in onze garage. Hij is ook gewoon erg kneuterig. OOH en de caravan heeft een breed lengte bed !!! Je hoeft dus niet over elkaar heen te klauteren als je 's nacht even naar de wc moet 😂.

Zouden we echt een lange reis maken, lekker veel touren, dan zouden we voor een camper gaan


Zo nu ga ik de broccoli koken en een salade van de tomaatjes maken en als toetje nemen we yoghurt met de aardbeitjes, deftig uit eigen tuin.


liefs grandma.

3 opmerkingen:

  1. Dit jaar kan ik nog steeds geen broccoli oogsten. Ik was bang dat ik helemaal geen koolplanten zou kunnen oogsten, maar binnenkort en dan alle kolen tegelijkertijd….

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wauw, 8 kilo! Dat lijkt me heel fijn. Wat superleuk voor je kleindochter dat ze dat zo met jou kan doen.

    BeantwoordenVerwijderen