zondag 18 oktober 2020

€ 1,50 dag bij de buurtsuper

Afgelopen week hadden we weer een € 1,50 dag, deze keer bij de buurt super, twee kilometer verderop.

Deze dag hadden we ook veel gratis voedsel. 

Ik vond nog een aantal aardappelen op het landje in de buurt, raapte een flinke hoeveelheid tamme kastanjes en plukte rozebottels. We hebben veel appels uit onze eigen tuin maar kunnen ook nog steeds appels plukken bij een kameraad van grandpa. Ik had een klein kuipje roomboter van onze vakantie over dat was de luxe deze dag :)


Bij buurtsuper kocht ik,

een potje rode kool met appeltjes

een ui

een heel brood ( uit de vriezer, dit is dag-oud brood )

een kuipje smeerkaas



de eitjes kocht ik weer voor 0,18 cent, helaas worden er geen losse eieren verkocht in de supermark.



De kassière had per ongeluk twee broden aangeslagen vandaar de aangepaste bon. Met de eitjes erbij kwam ik op een bedrag van € 2, 74 , netjes al zeg  ik het zelf.


Van de rozebottels maakte ik jam. Ik ontdeed de bottels van het beide groene uiteinden, deed ze in een pannetje met water en kookte ze net zo lang tot ze gaar waren.



Daarna deed ik ze door de passeerzeef.



De gezeefde moes deed ik voor de zekerheid nog even door een fijnmazige zeef, ivm met de pitjes en kleine haartjes die in een rozebottel zitten. Wat toen nog overbleef ging in een pannetje met de inhoud van een paar suikerzakjes, even goed doorkoken en klaar was het jammetje.


Zo begonnen we de dag met het ontbijt.


Elk twee geroosterde boterhammen met rozebotteljam,




Grandpa nam 5 boterhammen mee naar zijn werk. Twee met smeerkaas én gebakken ei en drie met alleen smeerkaas. 




en twee appels en een koekje

Zelf at ik tussen de middag, drie boterhammen met smeerkaas en ei.


Voor het avondeten maakte ik een puree van de tamme kastanjes en de aardappelen.




Tamme kastanje wassen en de bovenkant inkerven, daarna koken. Als ze gaar zijn kun je ze makkelijk pellen. Ondertussen had ik ook twee aardappelen geschild en gekookt. Van de kastanjes en aardappelen maakte ik een puree en deed daar twee kuipjes koffiemelk, wat water en een deel van de roomboter door. Zout en peper naar smaak. In de rest van de roomboter bakte ik de ui en een paar schijfjes appel,


Tja, die puree ziet er wat vreugdeloos uit hé maar hij is evengoed erg lekker :)




Tussendoor aten we nog een boterhammetje met smeerkaas en een extra appel. 


De situatie met schoonvader is niet veel veranderd, langzaam gaat hij steeds verder achteruit...


liefs grandma.


6 opmerkingen:

  1. Geweldig gelukt. Grandpa met een goede lunch de deur uit, waar hij zich niet voor hoeft te schamen. Collega’s, je kent het wel.
    Veel werk hieraan gehad, maar goed gelukt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Veel werk, rozenbotteljam. Ik deed het één keer.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja klopt, veel werk en weinig resultaat. Ooit had ik een zak vol rozebottels geplukt, heel de middag bezig voor 4 potjes jam. Ja en dan had ik er ook nog tomaat, appel en een handvol frambozen door gedaan !! Het was erg lekker ..dat dan wel 😊

      Verwijderen
  3. Dat is niet duur, zeker niet voor bij een buurtsuper. Ik heb toch altijd het idee dat die relatief duurder zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Klopt de buurtsuper is duurder, een kuipje smeerkaas is bijvoorbeeld zomaar 26 cent duurder, het brood was echter echt goedkoop dus dat compenseerde mooi zo :)

      Verwijderen