dinsdag 27 oktober 2020

Bijenwas smelten

In maart van dit jaar maakte grandpa voor mij , van de ommanteling ( is dit eigenlijk wel een woord?) van een oud luchtbehandelings apparaat en een behangstomer, een kleine was-smelter, geschikt voor het smelten van 2 รก 3 raten. Aangezien ik  veel oude raten had, kocht ik van de opbrengst van verkochte honing, een grote was-smelter. Afgelopen zaterdag heb ik hem eens uitgeprobeerd, het werkte perfect. Ik had echter geen rekening met het zachte weer , de bijen kregen al snel lucht van dit karwei want met het smelten komt er natuurlijk een heerlijk honingluchtje vrij :) ze vlogen me letterlijk om de oren.


Door de hete stoom smelt de was, de viezigheid blijft achter op het rooster in de smelter, het resultaat is vrij schone was. Om het verder te zuiveren, laat ik de was au bain marie smelten en giet het vervolgens door een oude panty, de was die dan overblijft kun je gebruiken voor zalfjes, bijenwasdoeken, kaarsen  enz.









Binnenkort zal ik laten zien wat het eindresultaat is geworden.


liefs maar weer :)


2 opmerkingen: