zondag 6 september 2020

tuingebeuren.

De oogst van de appels is begonnen. De eerste valappels zijn al verwerkt tot appelmoes, de mooiste appels liggen in de fruitmand.

Het rode kooltje werd direct verwerkt, die eten we straks lekker op. De courgette verwerkte ik in een cake en in een soepje.






Dit jaar hadden we voor het eerst een perenoogst. Precies anderhalve kilo, conference-peren. 






Receptje courgette cake

4 cups geraspte en uitlekte courgette
3 cups meel/ bloem, ik gebruik volkoren speltmeel
2,5 cup suiker , kan gerust wat minder heb ik gemerkt
1 cup plantaardige olie of 1/4 olie en 3/4 ongezoete appelmoes
4 losgeklopte eieren
1 tl vanille essence 
1 tl zout
1 1/2 tl baking soda
1/2 tl bakpoeder
2 tl kaneel
1 tl kruidnagel , ik gebruik als kruid,  pumpkin-spices
2/3 cup rozijntjes 
1/2 cup gehakte walnoten



Receptje soepje

1 flinke prei
1 middelgrote courgette
1 liter bouillon
2 eetlepels crème fraiche
5 eetlepels mosterd

Snijd de prei en courgette in stukjes en bak deze in een beetje olie, in een pan met een dikke bodem, tot ze iets zacht zijn, voeg 1 liter bouillon toe. Laat de soep koken tot de groenten helemaal zacht zijn. Haal van het vuur en blender de soep met een staafmixer. Doe vervolgens de crème fraiche en de mosterd erdoor, nog even met de staafmixer tot alles zacht en romig is. zet de pan nog even op het vuur tot de soep goed heet is, serveer in een kom met een lepeltje crème fraiche en wat verse peterselie. 
Zo klaar en super lekker.


Vanmiddag waren we even bij een vriend van grandpa, hij heeft een boomgaard waar we appels en peren mochten zoeken. Ik vind het fijn om verschillende soorten appels in de kelder te bewaren, zo hebben we zelf hele vroege appels maar ook bewaarappels die we in het voorjaar nog kunnen eten, mits ze nog niet op zijn natuurlijk :0

fijne avond, liefs grandma


2 opmerkingen:

  1. Bedankt,ik maak wel courgettesoep,maar nog ooit met mosterd

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb net de courgettespaghetti ontdekt! Verrassend lekker, maar die cake lijkt me ook lekker.

    BeantwoordenVerwijderen