maandag 4 september 2023

snijbonen in zout en hand op de knip

Vorige week heb ik voor het eerst snijbonen in het zout ingemaakt. Ik wilde dat altijd al eens proberen en aangezien er nog steeds snijbonen aan de ranken zitten... ik plukte omgeveer 300 gram, na het schonen bleef daar 250 gram van over. Even door het molentje, snipperdesnipper. Het recept komt uit Verrot Lekker.

500 gram snijbonen

30 gram zout.

Ik gebruikte dus 250 gram snijbonen en 15 gram zout.

Ik deed de bonen en het zout in een kom en schepte dat voorzichtig om. Na een kwartiertje zag je al een flinke hoeveelheid vocht vrijkomen.



Daarna schepte ik de bonen in een pot met klemdeksel, de pot mag voor driekwart gevuld, nou zoveel had ik niet, geeft niet het is om te proberen nietwaar. Met een zuurkoolstamper ( met je hand kan ook ) duwde ik de bonen flink aan ( niet stampen! ) totdat de bonen onder het vocht stonden. In plaats van een steen gebruikte ik een diepvrieszakje, gevuld met pekelwater, als gewicht zodat de bonen onder water blijven.




De pot zeven dagen op het aanrecht laten staan, daarna kun je het verplaatsen naar een koele plek, in dit geval naar de kelder. Een deksel mag er losjes op of je sluit het af met een doekje en een elastiekje zodat er geen beestjes in kunnen. Na twee maanden kun je het dan eten. Tot nu toe ziet het er goed uit, aan de belletjes kun je zien dan het  gaat fermenteren. Ik ben zeer benieuwd.



De laaste maanden hebben we echt heel veel geld uitgegeven. Het tuinfeest voor ons 40-jarig huwlijk, de logeerpartijtjes en het opnieuw schilderen van de kamers, waren grote kostenposten dus even de hand weer op de knip. Dit is trouwens ook de tijd dat ik weer met weekmenu's begin, de moestuin raakt aardig leeg dus eten we weer deels uit de tuin en deels uit de voorraad. Ons maandbudget zit even op € 250 euro. Dat kan prima hoor. Gewoon even goed kijken wat er nodig is. Het is ook niet zo dat we geen leuke dingen doen, ik heb tenslotte nog vakantie! We kregen een mooi geldbedrag van de gasten ( kadotip , gevuld envellopje) en van de kinderen kregen we een restaurantbon en een intratuinbon. Van vriendinnen kreeg ik ook nog een bon voor een belevenis die we zelf kunnen uitzoeken. We zijn al lekker uit eten geweest en deze week gaan we nog een paar nachtjes met de camper op pad, ook dat betalen we van het gekregen geld.

Vandaag eten we verse tomatensoep ( tomaten uit de kas ) met hartige taartjes uit de oven. Bladerdeeg uit de vriezer, tomaat, courgette, ui, ei van eigen erf. Beetje kaas uit de koelkast :)


Even fotootje toegevoegd voor t leuk :)


Dinsdag, aardappelen, boontjes, omelet met ui en snijbiet, alles vers van eigen erf.

Woensdag, pasta met rode saus uit de voorraad, we nemen alles mee in de camper.

Donderdag, rijst met pindasaus met kipstukjes en roerbakgroente alles uit de voorraad.

Vrijdag uit eten. (kadobon of cash betaald)

Zaterdag nieuw weekmenu.

Aanstaande maandag moet ik weer werken, dat zal weer wennen zijn.


liefs grandma.


4 opmerkingen:

  1. Wat zien je tomatensoep en broodjes er verrukkelijk uit zeg! Is dat je lunch of avondmaaltijd?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik maak wel eens gefermenteerde bietjes. Ben benieuwd naar je snijbonen

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik weck steeds meer, maar zolang ik nog ruimte heb in de vrieskist .. gefermenteerde groenten zijn erg gezond.

    BeantwoordenVerwijderen