dinsdag 26 september 2023

vleesch, visch en appels

Van een lieve collega kreeg een zeer oud ende nostaligisch boekje, hoe leuk is dit!



Ik zal wat pagina's delen,




hergebruik flessen fleschen



olie schonen voor meermaals gebruik


Hoe lollig, er kwamen recpten voorbij met aubergine als ingrediënt, macaroni en marmite hadden ze ook al. Er stond geen jaartal in, maar de producten zouden van voor de oorlog zijn...klikklik 

Ik heb het boekje met veel plezier gelezen en ga er zeker ook een aantal recepten uitproberen,  de arretjes cake bijvoorbeeld.


De appeloogst is begonnen, gisteren plukte ( en raapte ) ik de eerste appels, ik had een kist vol. De mooiste gingen in de kelder en van de gehavende appels maakte ik de eerst batch appelmoes. Morgen kook ik nog eens pan appelmoes, volgende week dan de tweede pluk.


de eerste 7 potten kunnen de kelder in


Naast appelmoes maak ik ook appelvulling, handig voor een appeltaartje of in balderdeegvelletje. Lekker hoor.

Vanmiddag haalde ik ook de laatste bietjes uit de tuin, dat was niet zoveel soeps meer. Door alle oogstdrukte heb ik niet echt gekookt vanavond, we aten linzensoep ( uit de vriezer ) met een boterham met geitenkaas. Morgen gaan we er weer voor. 

liefs grandma.



6 opmerkingen:

  1. Ik zou verwacht hebben,dat b.v aubergine nog niet bekend was

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat Keukenwerk zorgt er vaak voor dat koken er bij inschiet. Ik kook voor twee dagen. Vaak vergeet ik helemaal de tijd, of ik kom laat thuis.
    In juli heb ik twee soorten bieten gezaaid. Ze zijn goed. Inkuilen hoeft niet meer. Ik gooi er een doek overheen wanneer het gaat vriezen. Opwarming heeft voordelen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. In juli nog gezaaid? Zal ik ook eens proberen volgend jaar!
      Ik maak mn bietjes meestal in zoetzuur en een deel in de vriezer. Dit zijn mn laatste bietjes uit de tuin.

      Verwijderen
    2. Begin juli gezaaid. Had ze willen zaaien na de oogst van poot en zaaiuien. Lukte niet. Nu in een bed waar de wortelbed over drie jaar aan de beurt is. Kan nog net.
      Wortelen hoog ik op met grond, dan kan ik ze ook nog laat oogsten.

      Verwijderen
  3. Wat een gezellig boekje! Ik ben helemaal verbaasd dat ze het toen ook al over marmite en aubergine hadden!

    BeantwoordenVerwijderen