dinsdag 2 juli 2024

aardappelen oogsten

Vanmiddag ging ik even wat boerenkoolplantjes in de tuin zetten. Ik had ook weer een paar paarse boerenkoolplantjes gekocht, zo leuk. Ik had deze boerenkool een paar jaar terug ook al eens op de tuin. Een aantal bladeren had ik toendertijd verpakt als een bos bloemen, netjes in folie, en aan mijn schoonmoeder gegeven. Of ze ook paars bleven bij het koken, was de vraag. Ik meende toen nog van niet en zei dat ze met het koken wel groen werden ( net als wonderbonen ) maar toen ik er zelf stamppot  van kookte werd het toch een beetje paarsig, oeps. Ze hebben het er nooit over gehad maar ik denk niet dat ze het hebben opgegeten  "paarse boerenkool, hou komt ze doar nou weer bie " 😅

oh ik hoop zo dat deze jonge plantjes een langer leven is beschoren dan hun voorgangers.

Ik trok ook een aardappelstammetje op, even kijken. Tot mijn grote verbazing zaten er prachtige aardappelen aan. Binnenkort aardappelen oogsten.


kijk dat zijn toch nuvere eerappels, er is nog moestuinhoop


liefs grandma.




5 opmerkingen:

  1. Oh heerlijk,nieuwe aardappels uit eigen tuin

    BeantwoordenVerwijderen
  2. O lekker, nieuwe aardappelen zijn zooo lekker... en dan uit eigen tuin! Begin is in elk geval goed.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heb nooit paarse boerenkool gezien, laat staan gegeten, maar moest wel denken aan wat vrouw Helena onlangs vertelde; er schijnen aardappelen te zijn die ook van binnen paars zijn en dus in geval je er puree van maakt, je ook paarse puree krijgt. Misschien wat in combinatie met de paarse boerenkool? Moet toch wel een aardige kleurcombinatie bij te bedenken zijn lijkt me.
    Nog even een opmerking over de spelling van de streektaal; Ik heb begrepen dat je in Drenthe (mijn vaderland) woont en in alle 7 varianten van de Drentse streektaal worden woorden als daor, waor, etc. geschreven met ao en niet op zijn Amerikaans met oa. In het Gronings en Twents worden dergelijke woorden wel geschreven mat oa.
    tja, er bestaat al sinds midden jaren '80 een officiële Drentse Spelling, geautoriseerd door de Provinciale Staten van Drenthe.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb inderdaad ook paarse aardappelen in tuin, ietwat tegen mijn zin, ooit eens gepoot en ze zijn nooit meer weggegaan, wandelen de hele tuin door lijkt het. Ze blijven vrij klein en zijn ook best lekker maar dat gescharrel staan me niet aan :)

      Wat de drentse taal betreft, we wonen op de grens met de provincie Groningen. Mijn schoonouders komen daar ook vandaan. Hier in deze omgeving wordt een mengelmoesje gesproken èn geschreven.

      De Drentse taal boeit me zeer. Binnenkort ga ik me zelfs inschrijven voor een cursus in september, helemaal leuk!

      Verwijderen