maandag 1 juli 2024

homestead karweitjes, zoals dat heet

Zo mijn werkblokje zit er weer op. Ik stond vanochtend om 12.00 uur op anders kan ik vanavond niet slapen, maar ik ben echt brak vandaag.


Afgelopen week hadden we naast oppassen en werken nog veel andere dingen te doen. De peultjes lopen op hun eind, ik plukte een vergiet vol . Een aantal wortelen hebben de slak-attack overleefd en daar konden we een maaltje van eten. Ik had bedacht om wat zakjes wortel/peultjes in te vriezen maar worteltjes uit de tuin zijn eigenlijk veel lekkerder om direct op te eten, ik kocht dus een zak biologische wortels bij Lidl en zo zitten er nu toch een aantal zakjes wortel/peultjes in de vriezer. De blauwe besssen oogst is begonnen, met elke dag een schaaltje heerlijkheid. Ook de rode kruisbessen zijn klaar en de pruimenboom met kleine pruimpjes zit barstenvol bijna rijpe vruchten. De honingkamer van de bijenkasten zat vol, dus werd er geslingerd, lindehoning deze keer, zo lekker. Ik maakte ook nog frambozenjam.

Dit jaar hebben we zeer weinig worteltjes, bietjes en aardbeien, tja zo gaat dat soms maar het is wel een beetje zuur. Zelf de courgetteplanten hebben de vraatzucht van de slakken ter nauwernood overleefd. Snijbiet, sla, diverse zelfopgekweekte koolsoorten...😭 

Boontjes, snijbonen, pronkbonen, koolrabi en knolselderij ( de laatsten gekregen van de overbuurvrouw) doen het redelijk, ook de aardappelen doen het wonderwel goed ondanks aangevroten loof.


Vandaag belde ik naar een kwekerij in Ter Apel of ze nog moestuinplantjes hadden "zeker wel van alles wat hoor" . Ik vroeg grandpa of hij mee wilde gaan want met een duf hoofd auto rijden leek me niet verstandig. Zo kocht ik  nog een aantal preiplanten, paarse en groene boerenkool,  rode kool, ijsbergsla, andijvie en een vijg. Aankomende week zal ik de leeggevallen bedden vullen met jong plantgoed, op hoop van veel heil en zegen, zeg maar.

De kippen moeten wennen aan hun nieuwe hok, met name het trapje vinden ze nogal eng, grandpa heeft gisteravond drie van vier kippen in het hok moeten zetten, ze hadden zich verscholen onder het hok.



Aankomende week hebben we het rustig. Er staat nog een tandarts bezoekje op de planning en woensdag willen we even met z'n tweëen op pad. Voor de rest wil ik gewoon aanlummelen in huis en tuin.


Wat ging er in de voorraad.


4 gewone potjes en 3 mini potjes frambozenjam

4 zakjes wortel/peuletje ( diepvries )

2 zakken biologische tuinerwten ( diepvries )

3 bakjes gekookte rijst ( diepvries )

3 zakjes paprika ( diepvries ) 

2 bakjes curry met rijst, hele maaltijden ( diepvries )

2 flessen witte wijn  ( kelder ) 


havermout, koffie, blikjes tomatenpuree en volkoren pasta ( op de plank )


liefs grandma.



8 opmerkingen:

  1. Het verbaast me altijd dat de frambozen zowel door de slakken als vogels niet worden gegeten. Gelukkig want we zijn er gek op en er liggen al 3 zakken in de vriezer voor later gebruik. veldje van 3x3 meter hebben we, ze komen oorspronkelijk vd buren gewandeld

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. lekker zeg ! We hebben de frambozen in het bosje gezet, in de moestuin woekerden ze nogal. Soms koop ik ook gewoon een zak diepvriesframbozen om jam van te maken.

      Verwijderen
  2. Vervelend die slakken. Ook hinder van de vele regen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. het onkruid doet het goed op de nattigheid :) maar verder geen te natte groend

      Verwijderen
  3. Lusten de kippen geen slakken? Of mogen ze niet los? Hier wordt ook alles opgegeten. Ik doe mijn best om de buurkatten uit mijn tuin te houden in de hoop dat vogels dan de slakken vreten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De kippen vinden de naaktslakken niks meer aan...teveel van het goede denk ik. Huisjesslakken zijn hun favoriet en die hebben we dan weer niet zoveel

      Verwijderen
  4. Ja die slakken dat weet wat, zo jammer...

    BeantwoordenVerwijderen