zondag 7 juli 2024

Wolfeest in Balloo

Vandaag ging ik met een vriendin naar het wolfeest in Balloo. Vriendin is dol op wol en alles wat daar mee te maken heeft. Ik ben sinds ik de punchmachine in bruikleen heb ook weer helemaal verslingerd aan schapenwol, de kleuren en toepassings mogelijkheden, zo fijn.

We hadden een hele leuke en inspirerende dag. Er werden schapen geschoren en hun vachten werden ter plekke verkocht ( nee ik kocht geen vacht, er liggen hier nog drie in het pipowagentje )






Natuurlijk werden er demonstraties gegeven, spinnen, kaarden ed




vachtvilten


Ze verkochten niet alleen wol maar ook kaas, mooie tassen, ambachtelijke worsten, teveel om op te noemen.




lekkere lunch


zelfs wijn uit  Tiendeveen



Er was ook een kraam waar ze allemaal gekleurde wol verkochten, geverfd met natuurlijke kleurstoffen.




gekleurd met uienschillen


Mijn vriendien vertelde een mooi verhaal, hoe haar zoon in zijn jonge jaren had bedacht dat hij zijn eigen wietplanten wel kon telen. De planten deden het erg goed in de tuin van hun nieuwbouw huis, ze groeiden als kool, zelfs boven de schutting uit, dit werd wel al te spannend, stel dat iemand ze zag, ...uiteindelijk heeft hij de planten er maar uit gehaald en op een hoop gegegooid. Vriendin had gehoord dat je met wietplanten wol kunt verven, het zou een prachtige groene kleur geven. Ze haalde haar kookplaat en een grote pan uit de schuur, mikte er de planten, water en de wol in en bracht dit aan de kook. Naarmate het water heter werd, werd vriendin ietwat licht in het hoofd, wat giechelig en kreeg ze bijkans visioenen dat ze in de middeleeuwen leefde en in een grote kruidenpot aan het roeren was. Op een gegeven moment kwam zoon eens kijken wat ze aan het doen was " lieve help mama, wat doe je! " jaaah, laten we het er maar op houden dat vriendin een paar uur zeer ontspannen was .
De kleur van de wol was inderdaad prachtig groen geworden 😏



Afijn, na vandaag ik zit weer vol ideeen, ik haal mijn spinnenwiel maar weer eens van zolder en ga lekker aan de slag met gekaarde wol ( daar kocht ik wel wat van ). Ik kocht ook wat gekleurde krulletjeswol die kan ik mooi verwerken met de punchmachine ofzo.

liefs grandma.


6 opmerkingen:

  1. Schitterend wiet-verhaal. Jammer dat die jongen er geen olie van maakte

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een verhaal... ik zie het voor me!
    En wat een leuk uitje, zo'n wolfeest!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een superleuke tassen, enig idee waar ik die (online) kan vinden? Bedankt

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik zal eens voor je kijken, van de meeste kraampjes heb ik een kaartje meegenomen :)

      Verwijderen
    2. De tassen zijn van Imbarro, je kunt ze online kopen :)

      Verwijderen