donderdag 4 juli 2024

dagje uit...beetje jammer....

Gisteren zouden grandpa en ik een dagje op stap. De man moest materiaal halen in Zevenaar, aansluitend zouden we naar Zwolle om daar wat rond te kijken, de boekenkerk bezoeken en lekker uit eten. Helaas dat plannetje ging niet door. Ik voelde het al bij het opstaan, wat gammel in het lijf, niet echt zin om te ontbijten. Dat ene broodje kwam er na een kwartiertje alweer uit, oh bah bah bah. Ik moest echt naar de tandarts en ik ben ook wel geweest maar jongens ik was blij dat ik weer thuis was. Ik ben nog wel meegegaan naar naar Zevenaar maar Zwolle nee daar zijn we niet geweest. Ik heb veel geslapen in de auto en toen we thuis kwamen ben ik direct naar bed gegaan. s Avonds ging het beter, ik at een beetje en hoe raar vanochtend was het helemaal over. Zal wel een virusje zijn geweest ofzo. Toch jammer, heel jammer van ons dagje...

Vandaag bleven we gewoon thuis, ik deed een en ander in het huishouden, ruimde wat op, stofzuigen, dweilen dat soort dingen. Toen ging ik de tuin in. Ik nam de kookwekker mee en zette die op één uur. Verbazingwekkend wat je allemaal in een uurtje kunt doen. Schoffelen, onkruid trekken en tomaten opbinden. Vandaag haalde ik ook alle peulenstammetjes uit de grond. De dikste peulen dopte ik en die erwtjes gebruik ik morgen voor het avondeten. Van de anderen kookte ik een soepje, niets bijzonders, peultjes koken, bouillonblokje erbij, staafmixer erop, beetje room erdoor en klaar. De tuinbonen waren wel opgekomen maar er zat niet veel aan, hops eruit met dat spul. Die tuinbonen zitten altijd zo gezellig comfortabel in hun peulen, daar zou je jaloers op worden. 

Ik had per ongeluk de bruine variant genomen toen ik in het voorjaar de zaden haalde. Deze koken  bruin en hun schilletjes zijn nogal taai. Je kan ze dubbel doppen, maar daar had ik geen zijn in. Het was best te doen, zei grandpa ( die had ook geen zin in extra werk ;) )




pas gedopt en nog mooi roze



We aten er nieuwe aardappeltje uit de tuin bij èn bitterballen, gewoon omdat het kon. Tja en kijk na het koken zien die tuinbonen er helemaal niet meer zo blij uit, ik deed er een mosterd sausje door en echt ze waren prima maar volgend jaar neem ik gewoon weer witte tuinbonen. 



beetje vreugdeloos op het bord, zeg maar


Op de plek van de peulen en tuinbonen plantte ik rodekoolplantjes. Dat ook deze maar lekker mogen groeien.


Morgenvroeg gaan we naar de markt, wellicht hebben ze mooie aanbiedingen, mijn kelder en diepvries moeten vol !!


liefs grandma.


5 opmerkingen:

  1. Nooit geweten,dat die bruine variant er is

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Soms gooit je lichaam roet in het eten. Dan moet ik altijd aan John Lennongs uitspraak denken: Life is what happens to you while you're busy making other plans. Soms matcht mijn leven ook niet met mijn plannen en dan heb ik dus een probleem. Dan realiseer ik me hoeveel makkelijker het zou zijn als ik niet van alles zou willen..... Zo wil ik morgen naar yoga voor ouders van een overleden kind, maar ik ben heel moe en gammel.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja ons lijf leeft soms zijn / haar eigen leven.
      En..voel je je een beetje beter. Dat lijkt me een bijzondere ervaring zo'n yogales, confronterend, saamhorig, emotioneel en alles eigenlijk. Ik vind je een jou ook bijzonder Nicole, liefs van deze oma

      Verwijderen
  3. Ik zie de bruine variant altijd in gedroogde vorm bij de Turkse en Marokkaanse supermarkt, heb ze weleens gekocht en er toen hummus van gemaakt, natuurlijk nadat ik ze eerst had gekookt. Die was erg korrelig vanwege het harde schilletje, niet onsmakelijk maar niet voor herhaling vatbaar. Hummus van kikkererwten of witte bonen is lekkerder. Fijn dat je niet langer dan een dag ziek was!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Balen hè, van zo'n dagje uit, als je zo opstaat.

    BeantwoordenVerwijderen