vrijdag 5 juli 2024

Eerder stoppen met werken.

In 2020 schreef ik al eens een aantal blogs over onze spaarplannen, aflossen van de hypotheek e.d. Hier vind je desbetreffende blogs. De tijden zijn intussen wel veranderd, alles is flink duurder geworden, de maandelijkse lasten zijn gestegen, boodschappen voor mens en dier, tja zo gaat dat. Ik had toen berekend dat ik aan 30.000 euro genoeg zou hebben om 2 jaar eerder te kunnen stoppen met werken, dat bedrag heb ik moeten bijstellen, naar boven dus. Mijn doel is nu 50.000 euro, liever iets meer zodat we ook nog wat leuks kunnen ondernemen met al die vrije tijd :)

Mijn salaris is ondertussen omhoog gegaan. Helaas heb ik het spaardoel van 50.000 euro nog niet behaald ( ik wil nu ook leuke dingen doen hè). Toch heb ik besloten om met mijn 65ste te stoppen met werken. Grandpa heeft tegen die tijd al zijn aow plus zelf opgebouwd pensioen, dat scheelt. Ik moet er niet aan denken om door te moeten werken tot 67 jaar en 3 maanden, dan is grandpa 72! Mocht het nu helemaal niet meer lukken of ik vind werken niets meer aan dan kan ik misschien nog eerder stoppen. 

We werken op het werk met balansverlof, ik heb door de jaren heen vrije dagen gespaard, goed voor 4 maanden eerder stoppen, ook een mooi pluspuntje. Stel ik stop 1 februari 2028 dan krijg ik nog door betaald tot en met juli 2028 ( verlofdagen en vakantieuren ).

Mocht je denken, dan haal je je pensioen toch naar voren, tja ik heb altijd partime gewerkt en dus niet zoveel opgebouwd. Binnenkort ga ik wèl even met iemand om de tafel wat de mogelijkheden zijn, voor de zekerheid, zeg maar. Ik houd jullie op de hoogte.


Check dit...

blogje schrijven bij de houtkachel, het was gewoon kil in huis.

fijn weekend, liefs grandma.






 

10 opmerkingen:

  1. Meer door minder5 juli 2024 om 22:44

    Ik zie in de praktijk bij veel mensen dat ze flink overschatten wat ze nodig hebben als ze een paar jaar eerder willen stoppen met werken. Waarom zou je in die paar jaar zoveel meer willen. Je kan ook de insteek nemen, ik stop eerder en doe in die overbruggingsperiode evenveel uitjes en vakanties als in mijn werkperiode en plan daarnaast veel gratis dingen. Pas als ik na die paar jaar definitief AOW en pensioen krijg laat ik de leuke dingen meer toenemen. Het voordeel van deze methodiek is 2 ledig. 1) Je hebt veel minder nodig om de beoogde periode te overbruggen en 2) Wat je daarmee overhoudt kan je gebruiken om ruimer in het jasje te zitten voor het leuke des levens als je formeel qua leeftijd recht heb op je AOW + opgebouwde pensioen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Totdat de WTP bij jouw pensioen is ingegaan, kun je ook nog parttime met pensioen.
    Je moet er ook vanuit gaan dat je met je WTP pensioenwet minder pensioen gaat ontvangen.
    Ik merk dat ik veel meer buiten ben. Veel minder kleding nodig heb, en ik ben nu wel handig met de naaimachine.
    Die inflatie is echt lastig. Want kosten mondhygieniste stijgen sneller dan de AOW.
    Ik herinner me best de angst voor zoveel minder salaris,

    BeantwoordenVerwijderen
  3. En een paar jaar minder werken? Meer tijd en toch nog wat inkomen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jup, een vriendin zei ooit, als je dan gestopt bent met werken en je hebt een beetje geld nodig, dan ga je toch een beetje werken, er is werk zat. Simpel. Ik vond het eenvoudig hele wijze woorden :)

      Verwijderen
  4. Als je eerder wilt stoppen, hou er dan ook rekening mee dat je ook rond moet kunnen komen als je partner komt te overlijden. Ik weet het klinkt niet leuk, maar het is wel iets om ook over na te denken. Wij hebben ook gekeken of het loont om pensioen naar voren te halen, het heeft zijn voors en tegens en overall kom je op hetzelfde bedrag uit bij leven en welzijn natuurlijk. Wat je wel meer betaalt bij prepensioen is belasting, kijk daar eens goed naar. Daarom heb ik niet voor prepensioen gekozen. Mocht ik ongeneeslijk ziek worden vóór mijn pensioenleeftijd, dan laat ik mijn prepensioen onmiddellijk ingaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Grandma, bij wie van vraag je advies hierover? Ik vind de vraag: wanneer heb ik genoeg? Ook zo'n ontzettend lastige vraag!?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. we kunnen met onze vragen op het werk, over werk en pensioen terecht bij Mens en Arbeid

    BeantwoordenVerwijderen
  7. en jaaah wanneer is het genoeg....ik denk als je er genoeg van hebt :) zowel van geld als van je werk

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Zelf ben ik 63 en werk in de schoonmaak, 2 jaar geleden wilde mijn werkgever mij een aantal uur ergens plaatste wat verder fietsen was en ook op vervelende tijden, ik besloot toen die uren in te leveren en werk sindsdien maar 27,5 uur in de week. Natuurlijk verdien ik minder, maar als ik dan mijn collega zie die weliswaar 2 jaar jonger is maar dik 38 uur per week werk dan denk ik, nou nee laat maar. We zijn allebei alleenstaand en moeten het dus alleen verdienen, maar met minder geld kom ik ook prima rond, je moet alleen bepaalde keuzes maken.Maar meer geld is het mij niet waard om nog zoveel te werken , zeker niet gezien schoonmaakwerk behoorlijk pittig is op onze leeftijd.

    BeantwoordenVerwijderen