maandag 8 juli 2024

van pruimen en appelbessen

Vandaag was een fruit-plukdag. Ik plukte de meest rijpe pruimen uit de boom.  Morgens maar eens zien wat we daar mee gaan doen.  Een aantal zal ik drogen in mijn droogmachientje, ik wil ook weer eens pruimenlikeur maken en allicht zal een deel de vriezer in gaan voor later gebruik. 



Twee jaar geleden kocht ik een appelbesstruik voor in de tuin. Vorig jaar zaten daar twee trosjes aan, dit jaar plukte ik vijftien trosjes. Goed voor 300 gram bessen.

Ik kende de appelbes niet maar ze zijn ruim vertegenwoordigt in de Nederlandse parken en ik herken ze ook langs het pad  waar we vaak met Boja wandelen.



De vruchten zijn ietwat wrang en stevig, ze schijnen op hun best te zijn als de vorst er even over heen is geweest. Daar heb ik niet op gewacht, hahaha, de meesten waren al mooi diep zwart. Dat "met de vorst erover " zal wel met de verschillende rassen van doen hebben.  Hier lees je meer over de appelbes.

Ik maakte er jam van ( natuurlijk) de jam smaakt heerlijk, een beetje zoals vlierbessenjam. Ik gebruikte op 300 gram bessen, 160 gram suiker en klein schepje marmello ( 7 gram ) . Ik had genoeg jam voor twee potjes en hield ook nog een beetje over voor het ontbijt van morgen.


de rode kruisbessen liggen erbij voor het mooi en zijn inmiddels al op :)



fijne avond, liefs grandma.






4 opmerkingen:

  1. Toevallig vd week geleerd, dat 2dgn id vriezer ook geldt als de vorst erover... kun je het verschil proeven.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bij mij ligt er ook een emmer vol pruimen te wachten op verwerking. Zo opeten of ontpitten en in de vriezer. En een aantal zijn aangetast en gaan samen met de pitten en aanhangsels op een schaal die ik voor de vinders klaarzet. Vooral atalanta's komen er massaal op af

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Een mooie oogst heb je. Gezellig om daar vervolgens mee aan de slag te gaan.

    BeantwoordenVerwijderen