zaterdag 29 juni 2024

werken, nieuw kippenhok en een punchmachine

Ik zit precies in het midden van een werkblokje van vier nachten . Eigenlijk heb ik geen tijd om te werken want we zijn heel druk met andere zaken :)

Afgelopen maandag paste ik een dag op Mingus. We leverden voor de laatste keer zijn boekjes in en "nee lieverd we nemen geen nieuwe weer mee want je gaat verhuizen en dan ga je ook naar een nieuwe bibliotheek ". We bleven wel een poosje om nog wat voor te lezen en te spelen maar toen was het tijd om te gaan. In de middag gingen we voor de laatste keer naar de speeltuin annex kinderboerderij, we aten er een ijsje, speelden in de zandbak, tja alles voor het laatste want dit weekend gaan ze over naar hun nieuwe huis. Morgen komt het ventje nog extra een dag, deze keer wordt het een opa/kleinzoondag want ik moet slapen.


Grandpa maakte deze week ook het nieuwe kippenhok af. Het oude hok werd echt te klein, ondanks het feit dat we er een rennetje bij aan gezet hadden, bleven de kippen elkaar pikken ( nou ja een van de dames kreeg het echt op dr heupen ) bovendien zat er veel bloedluis in de naden en kieren van het houten hok. We hebben nu een kunststof hok ( Nestera), echt onwijs duur zo'n ding maar het is wel een goeie. Je kan het hok heel makkelijk uit elkaar halen en schoonmaken, een groot voordeel want dan heb je nog nauwlijks last van bloedluis. Grandpa bouwde er een grote ren omheen. 


de ren loopt nog door aan de rechterkant

Maandag maken we tuin eromheen helemaal netjes, misschien nog wat plantjes erin en voordat we t weten is het hok een deel van al het groen er omheen.


...en kijk eens hoe leuk dit is !! Een punchmachine! Ik mocht hem lenen van een lieve collega. Het lijkt een naaimachine maar er komt geen draad aan te pas. In plaats van 1 zitten er 5 naalden ( met haakjes ) in, je kan op deze manier verschillende stoffen, draden enz aan elkaar punchen. Ik gebruikte een zwart viltlapje en punchte er verschillende kleuren viltwol op. 





kijk hier zie je naalden


dit is de voorkant

.



en dit de achterkant, het punchen gaat door en door


De achterkant vind ik minstens zo leuk als de voorkant. Ik maakte er een tasje van, met wat viltwol en een viltnaald maakte ik nog een bloemetje, super leuk om te doen dit.




Mocht je je afvragen hoe dat nu precies werkt hier kun je dat eens goed bekijken.


liefs grandma.



2 opmerkingen:

  1. Weer wat geleerd. Ik had nog nooit van een punchmachine gehoord.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Eind jaren '40, begin jaren '50 hadden mijn ouders 300 legkippen. Wel in een ren die zoveel ruimte bood dat er tegenwoordig minimaal 10.000 scharrelkippen in gehuisvest mogen worden. Maar dat even terzijde.
    Om bloedluis te bestrijden werd het hok eens per jaar helemaal schoongemaakt en opnieuw bekalkt. Dan werd ook de (turf)strooisellaag van het hok vervangen en het houtwerk werd gecarbolineerd. Het gebeurde altijd 's zomers, want de kippen mochten dan minimaal 1 dag niet in het nachthok. Had er waarschijnlijk alles mee te maken dat tegenwoordig carbolineum niet meer toegepast mag worden.
    Herinner me niet meer wat er met de strooisellaag gebeurde, maar vermoed dat het gewoon op de mestvaalt verdween om tzt uitgestrooid te worden over het land. De as van de houtkachel/kookkachel verdween daar 's zomers ook op. 's Winters werd die as gebruikt om over beijsde of besneeuwde toegangspaden te strooien en zodoende toegankelijk te houden.
    En de wegen voor de melkrijder werden door alle bewoners sneeuw- en ijsvrij gehouden, want de melkbussen moesten wel elke dag naar melkfabriek. Naoberschap heette dat en was nog heel gewoon.

    BeantwoordenVerwijderen