zaterdag 1 juni 2024

Moestuinmaandag, honing slingeren en wat ging er in de voorraad deze week.

Vanaf 1 mei heb ik de maandag tot moestuindag gepromoveerd. Het geeft me rust als ik één dag in de week me kompleet richt op het bijhouden van de groentetuin.

Elke dag ga ik met een mandje de tuin in om een en ander te "oogsten".


iemand had een hele rare eisprong : )


Naast de moestuin is het nu ook het seizoen van de bijen. Vorige week kon ik honing slingeren. Deze keer had ik hulp van kleindochter Madelynn.



Naast honing van eigen erf hebben we ook koolzaad honing, bijen-vriendin en ik kochten elk een emmer van 15 kilo van een mede-imker uit de buurt, die zijn kasten bij de koolzaadvelden in Groningen heeft staan. Ik was vier dagen zoet met crèmen van die honing maar het resultaat mocht er zijn.




Koolzaadhoning versuikerd erg snel, door de honing een aantal dagen, 3x per dag, te roeren versuikerd het heel fijn zodat je een cremige, goed smeerbare, honing krijgt die niet verder versuikerd of hard wordt. Super lekker!

Tja en verder gaat het leven gewoon door, werken buiten de deur, oppassen, plannen maken voor de zomer, deze maand staat er een verhuizing in de planning van één van de kinderen plus gezin , daar zullen we allicht nog meehelpen, hetzij hands-on hetzij oppassen.

Ik zit nu in mijn vier nacht werkblokje, nog twee nachtjes met in het vooruitzicht twee dagen naar Ameland aankomende week, grote heerlijkheid 😍


Wat ging er in de voorraad deze week.

4 zakjes peultjes  (diepvries) 

2 potten asperges

3 zakjes bloemkool ( diepvries )

4 potjes aardbeien rabarberjam


liefs grandma


3 opmerkingen:

  1. Het drukke seizoen komt er weer aan

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb weinig (eigenlijk géén) kennis van honing, leuk om te lezen hoe je te werk gaat.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hier geen peultjes dit jaar. Twee keer gezaaid. Extra bemest. Regen, kou, ellende. Ik hoop half juni nog een keer te zaaien.

    BeantwoordenVerwijderen