dinsdag 18 juni 2024

moestuinverdriet

 ...ik las laatst deze uitdrukking "moestuinverdriet", tja wat zal ik zeggen, dit is haast liefdesverdriet. 

Morgen zal ik voor de derde keer bonen zetten, boerenkool zaaien ( ik vond nog een half zakje vol ) en daarna geef ik het op,geloof ik. De slakken vreten zich helemaal vol van al het heerlijke jonge spul, en niet alleen het jonge spul, ze eten de uienstengels, aardappelloof, aardbeien, bah bah bah. Ik heb uiteindelijk de ecostyle slakkenkorrels erbij gepakt, sorry mensen, sorry slakken ik ben er klaar mee! 

Ik sus mijn geweten door te bedenken dat we verder geen vlees eten dat zal toch iets moeten compenseren?! ..en anders is het het maar zoals het is.

Mijn collega ging de glimberaars te lijf met havermout, anderen voeren ze dronken met bier, het lijkt allemaal iets te helpen maar dit jaar zijn het er gewoon teveel.



www plaatje

liefs grandma


13 opmerkingen:

  1. Snap ik helemaal. Ik heb die (gif)stap genomen toen we de muizen niet wegkregen

    BeantwoordenVerwijderen
  2. In mijn moestuin (volkstuin) zijn de direkt gezaaide bonen gelijk opgevroten door slakken en thuis komt het spul moeilijk op. Het was steeds maar best koud. Er staat nog niet veel op dat straks oogst gaat opleveren. Sad!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Gelijk heb je. Herenboeren in Rotterdam hebben de frieslanders aardappelen gerooid, want de aardappelziekte.
    Ik heb nog eens extra verteld dat ik vorig jaar de selderijknollen en bleekselderij zo mooi had uitgeplant. De volgende dag. Niets meer over.
    Dit jaar geen peultjes. Twee keer gezaaid. Misschien na de langste dag nog eens. De hekken staan er nog,
    De stamslabonen staan te kweken. De stokbonen groeien nauwelijks. Wortel groenten voor de derde keer gezaaid. De mest en kalk is volledig weg geregend. Nu met potgrond geprobeerd.
    Sterkte.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. De bonen voorkiemen en dan binnenshuis zaaien in potjes. Wanneer het kleine plantjes zijn, gaan ze pas naar buiten. Bij mij gelukkig niet extreem veel slakken. Wel veel kikkers bij mijn vijver en ik denk dat zij heel veel slakken eten.
    Als ik een naaktslak zie in mijn tuin dan zeg ik ‘sorry’ en knip hem doormidden. Heftig ja, maar elke slak kan wel voor 600 nakomelingen zorgen. Het probleem wordt steeds groter. En door kruisen van slakken van Zuid-Europa en Noord-Europa kunnen ze beter tegen droogte.
    Ik heb ook ecologische korrels die tegen regen kunnen en alleen voor slakken gevaarlijk zijn.

    Bij mij groeien de groentes ook een stuk minder goed, al doen de peultjes het prima. Onkruid doet het ook heel goed en de meeste onkruid is eetbaar. Een beter woord is ‘wilde groente’.
    De Kruidenheksen (op YouTube) hebben veel leuke ideeen.

    Groet, VeggieMo

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Kikkers eten inderdaad slakken. Natuurmonumenten heeft de sloot uitgebaggerd. Al sinds enkele jaren hebben we nauwelijks kikkers meer. Wel slakken.

      Verwijderen
  5. Zolang de slakken in mijn tuin blijven laat ik ze hun gang gaan. Maar…bij mij komen ze binnen. Vraag niet hoe, we hebben alles dichtgemaakt, slaap tegenwoordig zelfs met gesloten ramen maar ze vinden hun weg!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik had ooit een kat die bij gebrek aan vaardigheden maar naaktslakken ging ‘vangen’ en die door het kattenluikje mee naar binnen bracht. En niet doodmaken dus hè, ik trof ze regelmatig op de muren of het aanrecht aan. Brrr.

      Verwijderen
  6. Ik snap het helemaal! maarre "verder eet ik geen vlees" je eet ze toch niet op?😅

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

      Verwijderen
    2. oh hahaha nee bah. Nee het gaat om het idee van diertjes doodmaken, toch een beetje zielig.

      Verwijderen
  7. Mijn man gaat iedere avond op slakkenjacht en knipt er gemiddeld 100 per avond door.Wij vinden dat de meest vriendelijke methode want ook ecostyle dood meer dan alleen de slak en de vogeltjes happen weer de dooie slak,Het blijft een dilemma en wat het beste is weet ik ook niet.Als het warm wordt gaat het vast weer beter.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ...ik hoop het, ondanks de korrels raapte ik vanavond toch weer een bak vol slakken...

      Verwijderen