zaterdag 15 juni 2024

kelder opruimen en voorraad aanleggen

Gisteren ben ik de kelder ingedoken om de kratten met lege potten eens na te kijken. Er zaten heel wat potten bij die zo de glasbak in konden, potten zonder deksel, potten waarvan de rand een beetje beschadigd was. De bruikbare potjes stapelde ik netjes op, staan ze zo voor t grijpen. Ik had van een vriendin nog een doos bon mamam potjes en van een collega een tas vol hak-potjes gekregen dezen zijn super handig. Boven staan dan nog een paar dozen met potten voor honing. Genoeg potten in Kleinfarmhuus, tjonge.

Van de week heb ik gelijk maar een aantal gevuld met lekkers voor de voorraad. Ik maakte pastasaus, veel jam en vandaag weckte ik nog 1,5 kilo asperges.

Wat ging er in voorraad?


2 potten pastasaus voor op de plank

2 bakjes pastasaus voor in de vriezer

4 potten asperges voor op de plank

3 potjes all berrie jam

4 potjes plus 3  kleine ( 150 gram ) abrikozenjam met rozemarijn

2 potjes en 3 kleine ( 150 gram ) abrikozen/gember/sinaasappel/kruidnagel/kaneel jam. Zo lekker!

1 bak met een macaroni schotel.



ook lekkere combi

Grandpa haalde de kleine vriezer uit de blokhut en plaatste deze in de garage, dat is wat dichter bij huis. Alles wat ik dit jaar invries gaat daarin, we eten eerst de vrieskast in de kelder leeg, zo heb ik wat meer overzicht. 


Vandaag moest er nog meer koolzaadhoning verwerkt worden, je weet wel, roeren en in de potten, ik deed de moestuin (tussen de buien door) en ik bakte een boterkoek, lekker voor morgen bij de koffie. 


ook een stukje? 😋

liefs grandma.



6 opmerkingen:

  1. Een drukke tijd,nu alles begint te groeien

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoe maak je abrikozen/sinasappeljam met specerijen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik nam 500 gram , in stukjes gesneden abrikozen en het sap van 1 sinaasappel en kookte die zacht met een theelepel ( of iets meer , wat je wilt ) kleine stukjes gedroogde gember. Doe er een halve theelepel kaneel en een beetje kruidnagel door. Weeg 250 gram suiker en 12 gram Marmello nr 2 af en meng deze goed door de hete jam, even 2 minuutjes laten koken, dan gloeiend heet in steriele potten, dat is alles . Hou je van pittig dan kun je er wat meer kruiden door doen.

      Verwijderen
  3. Dank je, ga ik vast een keer proberen. Voor vanavond staat er een portie abrikozenjam met amaretto op de planning

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Met amaretto !? Nou dat klinkt als een feest in een potje :)

      Verwijderen