zondag 12 januari 2020

Live Below The Line dag 2.

Waarom deze live below the line challenge?
Er is zoveel armoede in de wereld, mensen die van heel weinig, € 1,50 per dag, moeten rondkomen, ze kunnen zelfs niet zoals wij het hele weekbedrag in een keer besteden. Ik moet er niet aan denken. Door een weekje op deze manier te leven proberen we ons een beetje in te leven hoe dat moet zijn...het geld dat we deze week overhouden gaat naar de organisatie van live below the line.
Op internet zijn tal van voorbeelden hoe mensen deelnemen , ook op you tube zijn talloze filmpjes over dit onderwerp te vinden. Wij hebben ons ook aangemeld voor de challenge in mei 2020,

Okee dag twee :)

Omdat dochter hier logeerde wilde ik een lekker ontbijtje maken. We sneden 2 appels in kleine stukjes, deden die in een pannetje met wat kaneel en de inhoud van een suikerzakje  (die nemen we altijd mee als we ergens gaan koffie drinken). In mijn koffiemolentje maalde ik  havermout tot een fijn meel, deed dit in de blender met een scheutje sojamelk, een flinke hoeveelheid water, 2 eitjes , een snuf zout en wat extra havermoutvlokken. Goed mengen. In een klein beetje olie bakte ik 6 flensjes. De flensjes bestreek ik met jam en daarop kwam de warme appelcompote. Oprollen en klaar. Voor dochter deed ik er wat gesmolten chocola over, dat hadden we nog over van vorige week en stond nog in een kommetje in de koelkast. Ik nam ze zonder chocola.





Tussen de middag aten 2 elk twee boterhammen met smeerkaas en een mandarijntje.


Na een uurtje hadden we zoveel trek dat we nog een boterham aten met pindakaas...en elk een appeltje.

Voor het avondeten schilde ik 5 aardappelen, 3 daarvan sneed ik in kleine dobbelsteentjes, kruidde ze met peper en zout, husselde er een klein beetje olie door en deed ze in de oven. Ik sneed een ui, een halve prei, een puntpaprika, een winterwortel, een teentje knoflook en een romanesco bloemkooltje in stukjes en roerbakte die met wat peper en zout . 
Drie vega balletjes deelde ik in vieren , reeg die aan een prikkertje met  achtergehouden stukjes paprika en ui en legde deze op de bakplaat bij de aardappelblokjes.


In een steelpannechie maakte ik satésaus van 2 eetlepels pindakaas, wat water en een flinke hoeveelheid hete saus.

en het resultaat :)

De andere twee aardappelen werden flinterdun gesneden, beetje droog gedept, beetje zout en peper en hopla in de oven, chips !


Er bleef een beetje satésaus over, die bewaar ik in de koelkast, heerlijk om één dezer dagen een  in partjes gesneden appel in te dippen.

Wat het bijenavontuur betreft...
Afgelopen donderdag wilde ik een vol honingraam in de bijenkast hangen. Ik had mijn bijenjack niet aan, dat kon best de bijen waren niet druk, alles ging goed tot ik weer in huis kwam en er een paar bijtjes meegelift waren op mijn jas. Door de warmte werden ze al snel actief  en bijzonder hellig, ik had een parfumpje op en haarlak in mijn haar en dat vinden bijen echt niet fijn. In no time zat er eentje verward in mijn haar. Ik rende een beetje in paniek naar buiten, de hond werd enthousiast en sprong om me heen "wat dóe je, gaan we spelen ?? " de bij stak me in mijn hoofd, aiaia ik voelde dat dat niet best was. De angel kon ik er niet uithalen. Ik nam een pilletje tegen allergieën maar helaas, de volgende dag werd mijn hoofd aan één kant dik en zaterdag zat mijn oog dicht, echt het zag er niet uit, ik leek quasimodo wel hahaha😅
Pas vandaag zakt het een beetje af. Man man nooit meer zonder jack naar de bijen.

tot morgen

liefs





Geen opmerkingen:

Een reactie posten