zaterdag 14 januari 2023

Januari budgetmaand, week 3 Live Below The Line, dag 1

Deze week eten we met z'n tweëen van 3 euro per dag, we maken geen gebruik van de voorraad en moestuin ...soort van.

Bij The Hunger Project Live Below The Line ga je de uitdaging aan om vijf dagen te leven van één dollar per persoon per dag, om solidair te zijn met mensen die altijd zo leven of om geld te doneren aan een goed doel, hier lees je er meer over. Wij kozen voor € 1,50 per persoon per dag, zeven dagen lang.

Al een aantal jaren lassen we zo een week in, in onze sobere maand. Ik moet zeggen dat het me, ondanks het feit dat alles duurder is geworden , toch mee viel. Ik heb geen gebruik gemaakt van To Good To Go, de meeste boodschappen zijn gehaald bij Dirk en Boni. Ik heb wel, van bijvoorbeeld de appels, de aanbiedingsprijs genomen en de appels uit de kelder gehaald, beetje onzin om appels te kopen als je 2 kisten vol hebt. Ik woog keurig 2 kilo af en dat zijn dan de appeltjes die we deze week kunnen eten. Hetzelfde gold voor de prei, afwegen in de winkel en dezelfde hoeveelheid mag ik uit de tuin halen ook de eitjes zijn op dezelfde manier verrekend. We mogen voedsel aannemen als gift en we mogen gebruik maken van de voor-niks-en-nop-pot, daar zitten gratis cupjes koffiemelk, suiker, cupjes honing ed. in.


okee, hier komt ie..





2 halve broden

1 kuipje smeerkaas

zakje droge bruine bonen

diepvriesspinazie

1 kilo macaroni

 Totaal € 4,95





havermout
vivera kruimgehakt
jam
pindakaas
2 stronkjes witlof
rijst
halvarine
6 bananen
tomaten blokjes in blik

Totaal € 9,08


Bij onze favoriete groenteboer haalde ik 

340 gram spruitjes
1 paprika
2 peren
1,5 kilo aardappelen


Totaal € 2,45



ik had al betaald en besefte dat ik uien vergeten had

3 uien voor € 0,30 






2 kilo appels € 1,50 , goed voor 12 appels uit de kelder.





een middelgrote prei, afgewogen bij Boni, in de aanbieding bij Lidl € 0,35


en tot slot 

10 eieren voor € 2,00 te koop bij de groenteboer maar ook bij een stalletje langs de weg. Ik gebruik dus de eitjes van onze eigen kipjes.

Totaal uitgegeven aan de boodschappen voor deze week € 20,63 !

Mochten we wat extra nodig hebben dan kan ik altijd het budget iets verhogen of een eitje in mindering brengen om nog een half brood te kopen ofzo. 

Vergeleken met andere jaren zijn de prijzen wel omhoog gegaan. De goedkoopste havermout kostte bijvoorbeeld altijd 49 cent nu 79 cent, brood 1 euro nu 1,18, het goedkope roggebrood is helemaal verdwenen. Opzich geen grote bedragen maar de onder de streep kan het aardig oplopen.

Wat me wel verbaasde is dat ik genoeg keus had, zo kostte een erwtensoeppakket bij Boni € 2,99 daar hadden we 2 keer van kunnen eten. Een grote chinese kool kostte €1,89 daar had ik me ook wel raad mee geweten. Het is een beetje zoeken maar het is zeker mogelijk. 

TIP! maak thuis via de websites een boodschappenlijstje en vergelijk die met verschillende winkels zo kun je op je gemak uitzoeken waar je uiteindelijk het goedkoopst uit bent.

Ik zit nog steeds in de nachtdienst en kwam pas tegen 15.00 uur uit bed. Niks mis mee om deze dagen overdag te slapen, heerlijk! 

Ik nam het avondeten als ontbijt :)

Roerbakspruitjes met rijst, pindasaus en een eitje. 

Ik gebruikte een half ui, een derde van de parika en een groot deel van de spruitjes, lekker roerbakken in olie, kruiden erdoor en klaar. Voor de pindasaus gebruikte ik anderhalve lepel pindakaas, deed deze met water in een pannetje en verwarmde dat tot de pindasaus de gewenste dikte had. Ik deed er beetje chillisaus door voor pit en smaak. Het eitje verdunde ik met een beetje water, zo hoef je maar één ei te gebruiken voor twee personen. 

Voor het mooi strooide ik er nog wat zwarte knoflookstukje over.




grandpa at vandaag  boterhammen met pindakaas en een banaan geloof ik :)

Voor vannacht kook ik havermoutpap en ik neem ook een appel mee voor erdoor of erbij. Misschien nog een extra boterhammetje ... 

tot morgen!


liefs grandma,









Geen opmerkingen:

Een reactie posten