dinsdag 17 januari 2023

Live Below The Line, dag 4 en de voor-niks-en-nop-pot

Vandaag waren we allebei "vrij". We sliepen lekker uit. Op zo'n dag als vandaag besteed ik wat meer tijd aan de maaltijden.

Zo brunchten we vandaag met bananenhavermout pannenkoekjes. 

1 ei

1 banaan

2 zakjes poedermelk ( uit de voor-niks-en-nop-pot )

water

snuf zout

beetje bakpoeder ( optioneel)

havermout


Ik deed alles in de blender en mixte het tot het deeg de goede dikte had, niet te dun en niet te dik. Het beste kun je het deeg even laten staan want het dikt nog wat na. In een koekenpan bakte ik, in totaal, 12 pannenkoekjes.







Vanmiddag maakten we een lange wandeling en dronken een kopje thee bij zoon en schoondochter op het dorp. 

Grandpa at tussendoor twee boterhammen ( één met jam en één met smeerkaas ) en ik at een appel jawel, met pindakaas.


Als avondeten, aardappel/preisoep en spruitjestaart. 


aardappel/preisoep

aardappelen

prei

bouillonblokje


Eigenlijk hetzelfde recept als vorige week maar dan met een eetlepel smeerkaas, ipv creme fraiche, het smaakte wonderwel prima !

Beetje fijn gesneden prei en wat vers gemalen peper erover en klaar.


Spruitjestaart


overgebleven spruitjes van zaterdag

het laatste stukje paprika

klein stukje prei 

halve ui

2 eetlepels kruimgehakt

2 eitjes

cupje koffiemelk


De groente even aanbakken met het kruimgehakt.




daarna in een ovenschaaltje. De twee eitjes loskloppen met de koffiemelk, zout en kruiden, maar net wat je lekker vindt, ik deed er o.a. veel knoflookpoeder door. Giet het eimengsel over de groenten en kruimgehakt, een half uurtje in de oven op 180 graden tot het ei helemaal gestold is.





Zo'n voor-niks-en-nop-pot is super handig. In een weckpot spaar ik allemaal gratis produkten, dat kan van alles zijn,  suikerzakjes, koffiemelkcupjes ( we drinken beiden zwarte koffie dus als we ergens een kopje koffie gaan drinken nemen we melk en suiker gewoon mee ) , kleine koekjes die je gratis bij een kopje koffie krijgt, cupjes honing, kleine cupjes boterhambeleg van een ontbijt buffet, proefmonstertjes, zakjes mayo, ketchup of mosterd, enz. Tijdens deze dagen maak ik veel gebruik van de pot. Zo was de poedersuiker bij de pannenkoekjes nog over van de oliebollen. Alle koffiemelk die ik gebruik , gratissss. Gisteravond mengde ik twee proefzakjes cappucino en hot chocolat daar elkaar, zo dronken we elk een beker Wiener Melange, gans en al voor niks.





Voor de rest van de week hebben we nog,


iets minder dan een half brood

halvarine

pindakaas

jam

beetje smeerkaas

havermout

rijst, macaroni, aardappelen

2 bananen

5 eitjes

2 stronkjes witlof

100 gram prei

1,5 ui

diepvries spinazie

2 peren, 7 appels

kruimgehakt

bruine bonen


Meer dan genoeg om nog lekker van te eten.


tot morgen maar weer, liefs grandma.







1 opmerking:

  1. Leuk zo'n pot met de gratis dingetjes. Ik heb er ook wel eens wat aan gedaan maar kwam eigenlijk nooit op, ook zakjes kruiden bv bv vlees bewaarde ik dan maar vergat dat ik de kleine ook had. . Was bij mij geen success en het lag ook te vaak verspreid, ook wat in de koelkast.

    BeantwoordenVerwijderen