dinsdag 3 januari 2023

van een broodtaart en de voorraad

Normaal gesproken maak ik in de eerste week van januari van de overgebleven oliebollen  een oliebollentaart. Dit jaar hebben we oud en nieuw niet thuis gevierd, de oliebollen namen we mee naar jongste dochter en zodoende had ik geen overgebleven bollen thuis. We hadden wel veel stokbrood over van de kerst, deze had ik aan de lucht gedroogd ( gewoon onbedekt op het aanrecht laten staan ) 

Gisteren maakte ik daar een broodtaart van. 



Ik verkruimelde het brood in de blender want het was keihard :) deed er 2 eitjes, 1 appel, wat gesmolten boter, 2 eetlepels honing, speculaaskruiden en wat melk door tot ik een stevige massa had ( je kan  er ook nog rozijnen en noten door doen, alles is lekker). 

Hops, de massa in een ingevet bakblik, beetje rietsuiker erover en 45 minuten bakken op ongeveer 180 graden.



Lekker bij de koffie, met bijvoorbeeld een beetje boter en zelfgemaakte jam.


In deze maand maken we enthousiast gebruik van onze voorraad. Zo eten we veel uit de vriezer, de smaak van diepvriesvoedsel neemt toch af na verloop van tijd vind ik. Tegen maart is de vriezer meestal leeg om weer gevuld te worden. Naast de vriezer hebben we natuurlijk nog een voorraad op de plank, zowel zelf ingemaakte groente als gekochte conserven, dit is onze vooraad voor de lange duur. De meeste conserven zijn jaren houdbaar. Naast groenten hebben we jam, appelmoes, rabarber, stoofpeertjes, honing, fruit, water, sap, bier en honingwijn. Sausjes, kruiden , olie ook overal wat extra's van. Dan hebben we nog onze zogenaamde droge voorraad. In plastic bakken met deksel bewaren we pasta, droge bonen, rijst, meel , havermout, crackers, beschuit, zaden enz. 

Aardappelen, uien, appels staan in kistjes in de kelder.


Deze maand pluis ik alles goed door, voedsel dat op of bijna op de datum is maken we eerst op, zodat we de voorraad altijd op peil hebben. Over het algemeen hebben we een voorraad voor 3 maanden in huis, alleen de basics dan he. 


Ik moet zeggen dat ik voorraad in de vriezer altijd een beetje spannend vind..stel dat de stroom uitvalt dan ben je toch de sjaak.. als dat je enige voorraad is...

Het is natuurlijk wel zo dat diepvries producten over het algemeen onbewerkt zijn, voedsel  in de potten bevat vaak zout en soms ook andere toevoegingen conserveermiddel ofzo. Tenzij je het zelf inmaakt natuurlijk :) Het voordeel van conserven is dat je in noodgevallen zo uit pot of blik kunt eten. 

Overal is wat van te zeggen he.


liefs grandma.







1 opmerking: