zaterdag 2 januari 2021

weekmenu week 1 en een oliebollencake

Zo hier komt het weekmenu van deze week. Het weekmenu is gebaseerd op wat we nog in huis hebben, in principe hoeven we alleen maar wat extra fruit te halen.


zaterdag.

ontbijt: grandpa at brood met jam en ik at havermout met een geprakte banaan en wat kaneel erdoor.

lunch : brood met o.a. carobe-pasta en vegetarische smeerpate

avondeten: pestopasta met de laatste broccoli uit de moestuin, beetje geraspte kaas en knoflook.


zondag.

ontbijt: geroosterde boterham met avocado en een hard gekookt ei

lunch : tomatensoep ( van een blikje tomatenpuree, bouillonblokje en vermicelli ), gebakken tofu, met ui en snijbiet uit de moestuin en eventueel een broodje

avondeten : sajoer boontjes ( boontjes uit de diepvries )  met vega gehakt en rijst, zoetzure komkommer als bijgerechtje.


maandag.

ontbijt: yoghurt met diepvries fruit, honing en noten 

lunch: boterhammetjes met kaas en komkommer 

avondeten: gebakken aardappelen met witlofsalade, ei


dinsdag 

ontbijt: smoothie van banaan, appel, boerenkool en diepvriesfruit, getopt met noten en boekweitkorrels.

lunch: krentenbollen met kaas.

avondeten: stamppot boerenkool ( boerenkool uit de tuin ) met vegetarische rookworst, appelmoes ( weck ) 


woensdag.

ontbijt: brood voor grandpa en havermout met fruit voor mij

lunch: brood met iets :) 

avondeten: risotto met diepvrieserwten en kaas


donderdag: 

ontbijt: yoghurt met diepvries fruit, honing en noten

lunch: pompoensoep met vega spekjes en evt brood

avondeten: frietjes met witlof salade, vega spekjes en appelmoes.


vrijdag marktdag ! 


als tussendoortje eten we fruit, ontbijtkoek, een roggebroodje óf een plakje oliebollencake !


oliebollencake recept: 


We hadden nog 10 grote oliebollen over, normaal gesproken vries ik die in en dan eten we ze later in januari op maar deze keer wilde ik er wat anders mee doen.  Grandpa vroeg zich af of ik er geen cake van kon maken, een broodcake maar dan van oliebollen. Dus sneed in 6 oliebollen in stukjes en deed die in een kom tezamen met wat krenten en twee, in stukjes gesneden, appel. In een ander kom klutste ik drie eieren los met melk en deed die bij de rest in de kom. Ik had nog wat kaneelsuiker, wat zal zijn geweest...2 eetlepels denk ik, hops ook in de kom.



Goed roeren en/of kneden zodat alles lekker zompig wordt. Het hele prutje in een ingevet cakeblik doen en in het midden van een voorverwarmde oven ( 170* C) in een uurtje gaar bakken. Top.







Heel lekker met een beetje boter en zelfgemaakte jam.


dat was het voor vandaag, liefs grandma.






2 opmerkingen:

  1. Petje af,wat zou dat moeilijk zijn voor me. Wij eten veel (bio)fruit en groenten uit de winkel. Dat alleen al is een flink bedrag

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja dat biologisch eten is deze maand wel een dingetje. Alles wat uit de moestuin komt is natuurlijk biologisch verbouwd en het meeste uit de vriezer dus ook. Biologische bananen is nog wel te doen en we hebben nog veel appels uit eigen tuin in de kelder. Verder probeer ik dan maar zo weinig mogelijk bewerkt voedsel te kopen.

      Verwijderen