zaterdag 29 januari 2022

Onze hoop in sobere maanden: De Diepvries!

De meesten van jullie weten dat ik van een fijne voorraad hou. Niets mis met twaalf potten bruine bonen op de plank, nietwaar. Naast voorraad op de plank hebben we natuurlijk ook een vriezer, die vriezer is  niet eens zo heel groot, het is een kast met zes laden. Je staat er versteld van wat daar allemaal in kan mits je de laden een beetje economisch inricht. Deze maand ben ik meer dan blij met de vriezer, naast groenten, fruit ( aardbeien uit eigen tuin, bauwe bessen, granaatappelpitjes, mango stukjes ed) is er ook een lade gevuld met snackjes: patat, bitterballetjes, vlees vervangers, pizza en bladerdeeg, oh en meestal een pak waterijsjes.

Met de zes weekse boodschappen vul ik weer aan wat we gebruikt hebben, zo blijft de vriezer goed gevuld. Ik zou een agregaat kunnen aanschaffen alleen al om stroom voor de vriezer achter de hand te hebben :)


Vanavond aten we patat en bitterballen uit de vriezer, appelmoes en stoofpeertjes van de plank en maakte ik zelf joppiesaus.


Joppiesaus is zo makkelijk te maken, er zijn tal van recepten te vinden op het internet, ik gebruik meestal het onderstaande recept.


2 eetlepels mayonaise

1 theelepel kerrie ( ik gebruikte curry madras ) 

1 theelepel paprika poeder

zout en peper

wat ketchup

een fijn gesneden klein uitje


alles goed mengen.


  

We dronken er een flesje cola uit het kerstpakket bij.


Ik bakte vanmiddag ook nog een cake met rozijnen en walnoten. Cake-mix uit het kerstpakket, walnoten en rozijnen uit de voorraad.



ook lekker voor in de nachtdienst straks :)


Nog twee dagen soberheid maar ik ga in februari voor mezelf nog even door, ik zit helemaal in de flow.


liefs grandma.







2 opmerkingen: