vrijdag 28 januari 2022

(witte)bonensoep en een viltslinger

Vandaag sliepen we een beetje uit. Normaal gesproken gaan we op vrijdag naar de markt maar vandaag bleven we thuis, er zit nog maar een paar euro in de knip dus ja....helaas, volgende week gaan we weer fijn boodschappen halen bij onze favoriete kramen.


Het menu voor de laatste dagen van januari

Vanavond aten we wittebonensoep, we eten dit regelmatig als maaltijdsoep.

Ik gebruikte het potje witte bonen die ik van een vriendin kreeg ( je kan ook gewoon een pot witte bonen in tomatensaus gebruiken). We aten er een tosti bij.


nodig:

witte bonen

ui

paar stengels bleekselderij

blikje tomatenpuree (een grote)  of tomatenblokjes

bouillonblokje


Snij de ui (ik gebruikte de laatste lente uitjes)

Snij de bleekdselderij

Bak beiden aan in wat olie tot ze iets zacht zijn, doe de witte bonen en de tomatenblokjes erbij ( of gebruik de pot witte bonen in tomatensaus)

Voeg een bouillonblokje toe. Rustige laten koken tot de bleekselderij en ui gaar zijn maar nog wel knapperig. 




Vanavond eten we nog een kommetje yoghurt.


Zaterdag

patat met appelmoes en stoofpeertjes


Zondag

aardappelen met rode kool en een bonenburger


Maandag

gebakken aardappelen en bietjes 


In de schuur liggen nog steeds een aantal schapen-en alpacavachten, ik kom er nog niet aan toe deze te vilten. Ik heb wel wat wol gewassen voor t spinnen en voor het vilten van kleine kralen/balletjes. Van die wolkralen maakte ik een viltslinger. 


dit zijn meest gekochte viltballetjes maar je kan ze heel eenvoudig zelf maken.


Je hebt schapenwol, warm water en zeep voor nodig.




Ik vond  hier een filmpje waar een en ander heel eenvoudig wordt uitgelegd.  Ik heb een aantal patroontjes gevonden die ik eventueel aan de slinger kan toevoegen, sterretjes, diertjes enz. 

 
Zo nu ga ik de lunch voor vannacht klaarmaken, nog twee nachtdienstjes en dan heb ik zowaar 3 weken vakantie !!


fijn weekend, liefs grandma.







1 opmerking: