maandag 15 januari 2024

boodschappen en wat hebben we tot nu toe uitgegeven.

Vandaag haalde ik boodschappen voor aankomende week. Bij Lidl hebben ze deze week de uien in de aanbieding, 5 kilo voor € 2,99 daar heb ik dus een zak van gekocht. De uien in de kelder zijn bijna op, en zo een zak van 5 kilo daar kunnen we zelfs tot februari mee doen ! Verder kocht ik bij Lidl nog bananen. Bij Boni leverde ik een aantal flessen en blikjes in, statiegeld levert wat ruimte in de portemonnee hihi

de boodschappen

5 kilo uien
6 bananen
een stronk bleekselderij
kaas
500 gram snoeptomaatjes
pakje bio roomboter
valess rookworst
1 kilo gele kiwi's







totaal uitgeven voor deze week € 16,41, net binnen het budget :)

Wat hebben we tot nu toe uitgegeven,

eerste week   € 21,18
tweede week € 25,32 
derde week   € 16,41

totaal uitgegeven € 62,91,  nog te  besteden tot eind januari € 30,09. Tja dat is niet veel...volgende week hebben we onze super zuinige week gepland, die zonder gebruik van voorraad en moestuin, eens zien of ons dat gaat lukken...voor aankomende week zijn we in elk geval rijkelijk voorzien.

Gisteren hadden we visite van de ( klein) kinderen uit Zutphen. Dochter en schoonzoon gingen naar friesland om een auto op te halen en wij gingen met de kleinkinderen naar de dierentuin. We namen wat te eten en te drinken mee, de kindjes hadden zelf ook een en ander in hun rugzakjes, we kwamen niets te kort. Als avondeten bakten kleindochter Nora en ik een grote stapel pannenkoeken. We hadden allebei een koekenpan tot onze beschikking, dat bakt lekker snel en zo konden we in een mum van tijd aan tafel. Gezellig gezellig. Ik kreeg van Nora nog een pakje snach a jacks, die neem ik vannacht lekker mee naar het werk.

Ik zal vanavond een foto posten van mijn nachtdienstlunchbox, misschien wel even leuk om te delen wat ik eet in een nachtdienst on a budget 😏

liefs grandma.

ps-je , nachtdienstlunch



Brood met gebakken ei, tomaatjes en een salade van bleekselderij, appel, rozijnen en wat mayonaise.










soja yoghurt met perzik en een beetje suiker ( perzik nog over van vorige week )




16 opmerkingen:

  1. Ik erger me dood aan dit hele gebeuren.
    Hypocriet, vind ik het. Bah
    Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dan lees je het toch niet.

      Ik vind het wel interessant maar niet mijn manier van koken/eten. Hier is het budget van de 24e tot en met de 23e 240 euro voor 2 volwassenen en een kleuter. Ik zit nu op 189 euro en een beetje .. met nog voor 1 dag gevarieerd eten in huis.

      We zijn eigenlijk met 5 keer zoveel inkomen terug op het niveau van 2007 met de boodschappen. Ik koop als er geld over is op de 23e zoveel mogelijk goede houdbare aanbiedingen, een pakje koekjes, een zakjes snoep, wat sap of fris.

      Ook hypocriet.. er kunnen het bedrag met 100 euro verhogen.. maar dan komt die niet lekkende badkamer er nooit.

      Verwijderen
    2. Hoi Marijke, waarom vind je dit hypocriet en erger je je eraan?

      Verwijderen
    3. Anoniem van 18.38: Ook dat is een laag budget voor 2 volwassenen en een kleuter, knap!

      Verwijderen
    4. Ik vind deze blogjes inspirerend.
      Ik vond deze tekst op X, voorheen Twitter.
      ‘Rijkdom bestaat niet uit het hebben van grote bezittingen, maar in het hebben van weinig behoeften.’

      Verwijderen
  2. Hai Marijke, wat vind je precies hypocriet? Inez

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Alles. Doen alsof je arm bent voor een maandje en er daarna weer vrolijk op los leven. Een belediging voor mensen die echt lang in armoede leven om wat voor reden dan ook. En er dan ook nog verslag van doen. Lijdt in stilte als je zo graag wilt.
      Marijke

      Verwijderen
    2. Whooo Marijke, als je ons misschien al wat langer volgt zul je beseffen dat dat geenzins onze bedoeling is, integendeel, we houden elk jaar deze maand zodat we juist het geld dat we overhouden geven aan iemand dit het wel kan gebruiken. We've been there, we weten juist hoe het is om om elk dubbeltje om te draaien. Toentertijd verloor grandpa zijn baan, we hadden nauwlijks spaargeld, elk dubbeltje omdraaien , 4 kinderen het was heel neipend, precies dat! Deze maand laten we ook zien hoe je met weinig geld toch gezond kunt eten , het is trouwens zeker geen lijden hoor :)
      Wist je dat er veel mensen zijn die zulke challenges houden? Wellicht denk je er anders over als je eens googled op Live Below The Line.

      https://www.oaktree.org/event/livebelowtheline2023/home

      liefs grandma.

      Verwijderen
    3. Nou Marijke, blijkbaar heb je hun intentie voor dit project niet gelezen. Wat overblijft gaat juist naar arme mensen. Ik vindt dat juist heel goed dat ze dit doen.

      Verwijderen
    4. Ik volg je al vanaf het begin en juist deze maand vind ik het leukste om te lezen.
      Evelien

      Verwijderen
  3. Ik heb zelf de behoefte niet om zo zuinig te leven, maar vind het nog steeds leuk om te lezen hoe jullie het doen. Ik ben overigens wel wat meer voorraad aan het opmaken, maar dat is omdat sommige dingen hun houdbaarheidsdatum zijn overschreden. Denk aan bulgur, noedels, meel. Het kan nog gegeten worden, maar is niet meer eeuwig goed.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Megainspirerend juist en grandma leeft er nooit op los volgens mij :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee dat idee heb ik ook,grandma maar ook grandpa leven volgens mij heel bewust.
      Evelien

      Verwijderen