zaterdag 13 januari 2024

Klaar voor week 3 van de budget challence, broodbakdag en een pittig saté recept.

Het brood is bijna op, er ligt alleen nog wat tosti-brood en een aantal afbakbroodjes in de vriezer. Tosti-brood is niets anders dan ietwat droog brood uit een to-good-to-go pakket :)

Ik keek mijn meel voorraad eens na en zag dat ik warempel nog drie, aangebroken! verpakkingen rogge broodmeel had ! Hoe ik dat nu heb gehad ?? Er was ook nog een half pak volkoren speltmeel. Vanmorgen bakte ik dus een roggebrood, zo makkelijk. Je doet 500 gram rogge broodmeel en 350 gram kokend water in een kom, goed mixen. Doe het beslag in een ingevet bakblik en bak het brood in 90 minuten op 130 graden gaar. Ik deed wat gewelde krenten door het beslag. 


lekker met boter en zelfgemaakte blauwe bessen jam.

Voordat het roggebrood in de oven stond zette ik de broodbakmachine aan met alle ingrediënten voor een volkoren speltbrood. Als de machine het deeg voor de tweede keer heeft gekneed, dus na de eerste rijs, haal ik het eruit, verdeel het over twee twee bakblikken ( op die manier heb ik twee kleine broden, één voor de heb en één voor de prep ). Ik liet de twee broodjes rijzen voor de kachel. Toen het roggebrood klaar was bakte ik de broodjes af. 






Afgelopen donderdag aten we rijst met een pittige satésaus. Ik maakte deze met Peas Maker stukjes, het was heerlijk!! 



Ik had helaas geen oesterzwammen zelfs geen champignons en ipv appelazijn gebruikte rodewijn azijn. Evengoed smaakte het heerlijk. Het recept is voor zes personen, we aten er lekker veel van toch was er voldoende over om nog twee porties in te vriezen, daar gaan we volgende week nog eens lekker van genieten. Deze keer aten we het met rijst en perziken. 

beetje chili-saus erover, echt zo goed!



Dan het weekmenu voor aankomende week.

Volgende week werk ik de hele week, van maandag t/m vrijdagnacht, beetje heftig, hoe me dat bij de roostering een goed idee leek :) :). We eten dus makkelijk.


Vandaag, knolseldrij/prei soep met de laatste creme fraiche, erbij een spinazie omelet ( soep en spinazie uit de *vriezer )

Zondag hebben we visite, ik maak een grote stapel pannenkoeken ( meel, melk, eieren, alles voorradig)

Maandag, pasta pesto met broccoli ( pasta uit de voorraad, broccoli * vriezer )

Dinsdag, rijst met roerbakken peultjes en de saté  ( voorraad en * vriezer )

Woensdag, stamppot worteltjes, aardappelen en ui (uit de voorraad)  wortels  ( weckpot of * vriezer)

Donderdag, hartige preitaart ( bladerdeeg uit de * vriezer, prei uit de moestuin , eitjes van de kippen )

Vrijdag, groentensoep met een afbakbroodje ( alles uit de *vriezer ) 


Voor aankomende week hoef ik alleen maar wat fruit en iets van snackgroente te kopen. Ik denk dat we wel met het budget van € 16.50 toekomen.



voor nu, nog een fijn weekend, liefs grandma.





2 opmerkingen:

  1. Wat zal het lekker geroken hebben met al die broden

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nou, dat is zeker een stevig werkschema! Sterkte en goed dat je dan voor de rest lekker rustig aan doet.

    BeantwoordenVerwijderen