woensdag 31 januari 2024

Terugblik op de sober maand met een missie.

Vandaag was het dan de laatste dag van een sobere maand met een missie. Deze maand hadden we € 93,00 te besteden, aan het eind van de rit hielden we zelfs nog € 3,50 over. Totaal hebben we dus maar € 89,50 uitgegeven, bizar! Normaal gesproken geven we 300 euro per maand uit aan boodschappen, we hebben dus € 210,50 over om weg te geven aan iemand die het wel kan gebruiken. Grandpa en ik zijn tevreden.


Ik kreeg deze maand veel vragen over onze sobere maand. Ik zal een aantal beantwoorden

Was het goed te doen?

Ja , vooral de weken dat we gebruik maakten van de voorraad. De live below the line week ging eigenlijk ook prima, we hadden natuurlijk geboft met de verspilmeniet tas én het goedkope brood van de lidl. Bij de groenteboer kocht ik een zak rijp fruit voor maar 1 euro, ook het gekregen emmertje yoghurt gaf enige luxe


Zijn de boodschappen duurder geworden?

Absoluut! Eerdere jaren kostte het goedkoopste roggebrood 54 cent, smeerkaar 49 cent, havermout 49 cent, kilo winterwortels 59 cent, ik bedoel maar.


Eet je wel genoeg groenten en fruit? 

Jep, dat zeker.


Kwamen jullie iets tekort?

We kregen genoeg vezels van fruit, groente en granen binnen, alleen denk ik dat we niet genoeg eiwit/vit B12 binnenkregen. Wellicht hadden we meer bonen kunnen kopen.


Ongezond eten is veel goedkoper toch?

Nee, dat is niet waar, sorry! Het komt vooral op keuzes aan denk ik. De gewonen basics zijn niet echt duur en kun je best goedkoop inslaan. Wij hebben de laatste week gekozen voor witte rijst en de gewone macaroni, ondanks het feit dat de zilvervliesrijst en de volkoren macaroni bij Dirk ongeveer even duur zijn, of goedkoop in dit geval ( achteraf was dat niet zo'n goede keus geweest aangezien je van volkorenproducten veel langer vol blijft bovendien zitten daar meer eiwitten in ). Aardappelen zijn in de maand januari vaak in de aanbieding geweest, net als uien ( 5 kilo voor 2,99 bij Lidl ) en wortelen, kool ed. Ipv vlees of vleesvervangers kun je kiezen voor droge bonen, er staan tal van recepten op internet  om deze te verwerken in burgertjes b.v. 

Het enige nadeel is wel dat je niets extra's kunt kopen, geen snoep, wijn of chips.  


Nu hadden we wel een héél karig budget, die 21 euro per week voor twee personen is natuurlijk ver beneden de armoede grens. Volgens het Nibud is het minimale bedrag voor voeding voor een vrouw € 7,50 en voor een man € 7,96 , grandpa en ik zouden dan € 15, 46 per dag nodig zijn, persoonlijk vind ik dat best redelijk. Nibud cijfers.


Tips?

Sta vroeg op en doe een rondje supermarkten. De meeste winkels hebben iets van verspil-me-niet producten. Neem de To Good To Go app, ook de moeite waard. 

Zorg dat je een voorraad hebt of vanaf nu aanlegt. Neem elke keer dat je naar de winkel gaat iets extra's mee, onder het motto één voor de heb, één voor de prep. Kook meerdere porties en vries ze in. Dit geld ook voor goedkope seizoensgroenten, koop extra en leer hoe je ze het beste kunt inmaken, bewaren.

Koop een vriezertje! Heb je daar geen geld voor, soms kun je ook een vriezer huren klikklik

Leer te koken met dat wat je in huis hebt.


Mijn collega/vriendin deed deze maand ook mee. Op het werk kwam onze challenge regelmatig even ter sprake, we deelden onze bonnetjes en wat we aten e.d. op die manier kwamen er hele gesprekken op gang.

We begonnen allebei met een goede vooraad ( en nee daar zijn we nog lang niet doorheen )...maar stel, stel dat je helemaal met niets moet beginnen, geen voorraad, geen kruiden of sausjes...niets...dat zou zo lastig zijn....dan ben je echt de Sjaak...


Dus, ja. Januari is voorbij, ik heb weer 300 euro in de pocket, iets minder om eerlijk te zijn, want vanmiddag heb ik goed ingeslagen bij Boni. Heb je de folder gezien? Alle bio eigenmerk yoghurt, melk, karnemelk, boter, de alpro koelvers en onze favoriete smeerboter waren in de aanbieding. Ja, de zuinigheid gaat gewoon door.




het was weer een heel voedingsavontuur :)


Iedereen bedankt voor het meelezen en de reacties,  liefs grandma 😘




16 opmerkingen:

  1. Respect voor jullie dat je het volgehouden hebt. Want jullie kunnen natuurlijk gewoon méér besteden maar zijn dus niet in de verleiding gekomen om toch wat meer te gebruiken! Geweldig gedaan!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. oooooh je moest eens weten hoe vaak ik in de verleiding was ! Maar helaas er was niets lekkers in huis en in de winkel ging ik op een holletje het snoeppad voorbij :)

      Verwijderen
  2. Wat een moed, dat je collega’s weten wie je bent en ze je niet afkraken. Ik heb vroeger nooit over mijn blog gesproken. Maar vlak voor ik wegging heb ik even onder eigen naam geschreven op Twitter. Wat een vragen kreeg ik. Het hele bedrijf stond zowat op zijn kop.
    Alternatief dat was ik wel, zo werd er gezegd, maar ik

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Meen je! Bijna al mijn collegaatjes weten van de sobere maand, vinden ze nogal interessant. Sommige doen mee, andere helemaal niet :) ik benoem weleens dat ik een blog bij hou maar ik krijg er nooit commentaar op. Een collega van jaren geleden vond het erg leuk om te lezen, ze had een heel andere kant van me "gelezen" en dat vond ze erg leuk!

      Verwijderen
  3. Heel knap gedaan! Jullie budget is zowiezo keurig, wij zijn ook met z'n tweeën en hebben zeker het dubbele. Maar wij hebben geen voordelige supermarkten in de buurt
    Gr Roos

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. maandboodschappen bij een goedkope supermarkt die iets verder weg is misschien een optie?
      Zo vervelend als er alleen een dure in de buurt is...

      Verwijderen
  4. Vooral je observatie dat ongezond eten NIET goedkoper is vind ik heel interessant! Want dat wordt vaak gezegd.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Knap gedaan en voor jullie denk ik fijn dat het erop zit maar ik ga je dagelijkse blogjes missen.
    Evelien

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik heb met veel bewondering en plezier meegelezen en geleefd. Ik probeer het niet te evenaren, ik heb geen tijd om achter alle goedkope dingen aan te gaan. Maar ik ben geen verkwister. We koken altijd zelf en verwerken alle restjes. Bijna niets wordt weggegooid. Kliekjes zijn lekker en vaak eet mijn man ze als lunch. Beetje behoorlijk kunnen koken en creatief zijn in de keuken zijn wel belangrijk als je echt met weinig rond wil komen. Gelukkig staan er miljarden recepten op internet. Ik lees veel blogs van foodies en receptenblogs uit binnen- en buitenland ter inspiratie. Ik vind dat we iedere dag lekker eten. Jullie ook trouwens! 😊

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik lees ook graag bij jou, dank je wel. Als ik me ietwat verveel kijk ik ook graag de budget filmpjes op you tube, lees besparings blog en ik vind het heerlijk om er over te praten hihi

      Verwijderen
  7. Ik heb ook met veel bewondering dit gelezen. Denk dat het met eiwit en vitamine B12 wel meevalt, je nam ook eigen eieren en regelmatig peulvruchten. En van B12 tekort krijg je pas na verloop van tijd last, maar ik weet natuurlijk niet of je al laag zat? Ouderen hebben wel iets meer eiwit nodig, dus dat is wel iets om op te letten. Denk wel dat het voor mensen met dieet of met neiging naar eetproblematiek of restrictief eten lastiger of riskanter kan zijn om dit te doen, net als intermittend fasting (zou ook interessant zijn om te kijken of dat besparend werkt, hihi). Ik vond het heel knap hoe jullie dit deden. Wat is trouwens de reden dat je de laatste week niet uit de voorraad mag nemen, dat je dan pas echt goed merkt hoe je met niks meer dan dat lage bedrag moet rondkomen terwijl je dan wel 3 weken lang de voorraad hebt aangesproken? Dus eigenlijk het combineren van meerdere doelen tegelijk? Groet, Ine

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hallo Ine, intermittend fasting heb ik ook weleens een poosje gedaan, ik eet dan gewoon meer tijdens een maaltijd, niet echt goedkoper, voor mij dan hè :)
    De LiveBelowTheLine week is zonder voorraad omdat we ook willen ervaren/meeleven/solidair zijn met mensen die echt weinig te besteden hebben. In Nederland kun je natuurlijk gebruik maken van de voedselbank als je zo weinig te besteden hebt, echter in andere landen is dat niet altijd het geval vandaar... Het is een hele ervaring die je doet beseffen dat niet alles vanzelfsprekend is, hoe het hebben van weinig voedsel je gedurende een dag kan bezig houden en ja hoe het je kan uitsluiten van sociale interacties, even een terrasje pakken zit er dan niet in..
    Inderdaad het combineren van verschillende doelen eigenlijk :)

    BeantwoordenVerwijderen