vrijdag 26 januari 2024

live below the line, dag 4, perencompote, smokkelen, cruesli en boodschappen

Dit was alweer de vierde dag, we zijn al over de helft! Morgen laat ik zien wat we nog over hebben voor de laatste drie dagen.


Vanochtend haalde ik drie gebutste peren uit het fruitmandje, net op tijd gezien de staat waarin ze verkeerden. Ik had bedacht dat ik van deze peren wel een compote kon maken, even iets anders op de boterham of door de yoghurt.

Ik sneed de peren in stukjes en deed ze in een pannetje, voegde de inhoud van 4 suikerzakjes toe en bracht het aan de kook. En nu komt het, ik heb gesmokkeld en wel met een citroenhoopje uit de diepvries, weet je nog kijk zodat de peren niet zouden verkleuren, bovendien kreeg het door de citroen een hele frisse smaak. Sorry mensen ik kon het niet laten, ik heb er niks geen spijt van 😃



Ik deed de compote in een potje, klaar voor gebruik.




Met havermout kun je zoveel doen, cruesli maken bijvoorbeeld. Ik nam ongeveer 100 gram havermout, deed daar een eetlepel kokosolie, voorniksennop honing ( 2 stuks ) en wat koekkruiden door. Alles goed gemengd en in de oven geroosterd op 180 graden, ongeveer 20 minuten, je moet er wel bij blijven want voor je het weet brandt de boel aan.





Vanmiddag reed ik naar Boni en haalde een emmertje griekse yoghurt ( donatie van de jongelui) en een bakje kruiden roomkaas. Hoe blij kan een mens zijn!




Vanochtend was grandpa al gevlogen toen ik wakker werd. Hij at twee boterhammen, geen idee wat hij erop had :) Voor mezelf deed ik een appel en twee stengels bleeksedrij in de blender, mijn ochtendding.

 

op de valreep gauw een foto gemaakt

....verder nam ik twee boterhammen met appelstroop en een kopje koffie.


Grandpa lunchte wederom bij familie. Ze zijn bezig met een projectje. 

Voor mezelf smeerde ik twee boterhammen met smeerkaas en ik nam er een mandarijntje bij.






Het avondeten was super lekker. Macaroni met romige champignonnesaus, tomaten en spinazie ( 400 gram ) 

Ik gebruikte driekwart ui, alle overgebleven champignons en 5 tomaatjes, bakte dit in een koekenpan, tot slot deed ik er anderhalve eetlepel kruiden roomkaas door, heel eenvoudig en heel lekker.






Als desert namen we een beetje griekse yoghurt met perencompote en cruesli. 





niks geen soberheid vandaag..



fijn weekend, liefs grandma.






4 opmerkingen:

  1. Ik maak al tijden mijn eigen Granola, niet vanwege de centen maar ik vind het gewoon lekkerder dan die uit de winkel. 200 gram havermout, 100 gram lijnzaad, 50 gram gemalen notenmix. 4 eetlepels zonnebloemolie, honing naar smaak en dan 15 minuten op 180 graden in de oven. Halverwege de bakplaat een kwartslag draaien ivm aanbranden. Laten afkoelen en dan doe ik er nog 50 gram rozijnen door. Ik heb dan genoeg voor ongeveer 2 weken ontbijt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Klinkt lekker! Ik maak ook weleens noten cruesli, dus alleen met fijn gehakte noten, honing en kokosolie, ook heerlijk.
      Lukt het goed met zonnebloemolie??

      Verwijderen
    2. Ga ik dat ook eens proberen, bedankt :)

      Verwijderen